Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, ekologii i toksykologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą. |
C-2 | Zapoznanie studentów z celem przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięc na środowiska w aspekcie ochrony jego zaobów biologicznych oraz ze sposobem przygotowanian raportu oddziaływania na srodowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska. | 2 |
T-A-2 | Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów. | 2 |
T-A-3 | Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. | 2 |
T-A-4 | Biologiczne metody klasyfikacji stanu zanieczyszczenia środowiska. | 2 |
T-A-5 | Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku. | 2 |
T-A-6 | Mikrobiotesty i bioczujniki oraz ich praktyczne zastosowanie. | 2 |
T-A-7 | Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych. | 4 |
T-W-2 | Biologiczna ocena toksycznego oddziaływania zanieczyszczeń na organizmy żywe. Rodzaje biotestów i sposoby przeprowadzania badań z ich wykorzystaniem. | 2 |
T-W-3 | Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar natura 2000. | 2 |
T-W-4 | Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu. | 2 |
T-W-6 | Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie do wybranych zagadnień. | 5 |
A-W-3 | Opanowanie materiału niezbędnego do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z uwzględnieniem wcześniej przygotowanego zakresu. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Wyjaśnienie zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie na zajęciach. |
S-4 | Ocena formująca: Przygotowań opracowań problemowych na zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu. Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko. | BL_2A_W03, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_U01 Student potrafi dobierać poszczególne organizmy wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_K01 Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu. Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko. | 2,0 | Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach. |
3,0 | Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu. | |
3,5 | Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,0 | Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,5 | Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu. | |
5,0 | Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_U01 Student potrafi dobierać poszczególne organizmy wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i dobrać ani zinterpretować reakcji organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie przygotował prezentacji. Nie bierze udziału w dyskusji. |
3,0 | Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji. | |
3,5 | Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji. | |
4,0 | Student przygotował prezentację, bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze udział w dyskusji. | |
4,5 | Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Potrafi ocenić, które z przedsięwzieć moze negatywnie oddziaływać na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O6.4_K01 Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | 2,0 | Student nie posiada świadomości oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. |
3,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe ale nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
3,5 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska ale nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
4,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
4,5 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony. | |
5,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w bardzo dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony. |
Literatura podstawowa
- Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
- Sarosiek Jan, Bioindykacja skażeń chemicznych i radioaktywnych środowiska z wykorzystaniem roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997
- Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Kłos Andrzej, Porosty w biomonitoringu środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2009
- Engel Jacek, Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- Lenart Witold, Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Czyżewska K., Fałtynowicz W., Różnorodność biologiczna porostów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
- Traczewska Teodora Małgorzata, Biomonitoring mutagenności mikrozanieczyszczeń wody do picia, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- Grodzińska Krystyna, Ocena skażenia środowiska Polski metalami ciężkimi przy użyciu mchów jako biowskaźników, Państ. Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 1997
- Kula Alina, Kurek Rafał T., Okrasiński Krzysztof, Kwalifikowanie przedsięwzięć do oceny oddziaływania na środowisko : teoria i praktyka na podstawie wyników monitoringu procesów inwestycyjnych w Karpatach, Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2008