Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Algologia i makrofity:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Algologia i makrofity
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw biologii, ze szczególnym uwzględnieniem botaniki, zróżnicowania budowy i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej.2
T-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-A-4Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. Formy życiowe makrofitów. Podział ekologiczny roślin wodnych. Typy florystyczne jezior.1
T-A-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych.2
T-A-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
10
laboratoria
T-L-1Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.2
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.3
T-L-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
15
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.2
T-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.2
T-W-3Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach.2
T-W-4Cechy hydromorficzne roślin słodkowodnych i morskich reprezentujących podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne) i klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-5Rozmnażanie wegetatywne i generatywne hydromakrofitów z podgromady MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
15
laboratoria
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonania zadań zapalnowanych na ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów pisemnych8
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3Studiowanie literatury3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D2_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią algologiczną i hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
BL_2A_W15P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-4
BL_2A_BLW-S-D2_W02
Student nazywa,wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacji do środowiska życia, podstawowych grup systematycznych glonów oraz hydromakrofitów
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLW-S-D2_W03
Student wymienia, identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe gatunki grup ekologicznych glonów oraz hydromakrofitów
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-5
BL_2A_BLW-S-D2_W04
Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów i makrofitów słodkowodnych i morskich
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-D2_U01
Student posiada umiejętności korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-A-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-5
BL_2A_BLW-S-D2_U02
Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych fitohydrobiontów w laboratorium i w terenie
BL_2A_U12, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-5
BL_2A_BLW-S-D2_U03
Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania fitohydrobiontów
BL_2A_U14, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-A-5, T-A-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-5
BL_2A_BLW-S-D2_U04
Student potrafi interpretować i ocenić znaczenie związane z występowaniem różnych gatunków i grup ekologicznych glonów w wodach słodkich i morskich
BL_2A_U12, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D2_K01
Student nabywa świadomość i otwartość na obserwacje i identyfikacje bioróżnorodności glonów i makrofitów oraz ich roli w środowisku wodnym
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K06P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-4, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D2_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią algologiczną i hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki potrafi je odnieść do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak opisać i scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć i wyjaśnić na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować na licznych przykładach
BL_2A_BLW-S-D2_W02
Student nazywa,wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacji do środowiska życia, podstawowych grup systematycznych glonów oraz hydromakrofitów
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
5,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do środowiska wodnego oraz wskazać na cechy wspólne i różnicujące poszczególne grupy systematyczne glonów i makrofitów
BL_2A_BLW-S-D2_W03
Student wymienia, identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe gatunki grup ekologicznych glonów oraz hydromakrofitów
2,0Student nie potrafi wymienić grup ekologicznych glonów i makrofitów; nie zna nazewnictwa polskiegio i łacińskiego ich przedstawicieli ani cech hydromorficznych
3,0Student potrafi jedynie wymienić grupy ekologiczne glonów i makrofitów, nieprecyzyjnie wskazuje i tłumaczy ich cechy hydromorficzne, umie nazwać (tylko w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych
3,5Student potrafi wymienić i ogólnikowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne pojedynczych przedstawicieli tych grup, a także umie nazwać pojedynczych przedstawicieli tych grup w języku polskim
4,0Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli tych grup w języku polskim i łacińskim
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli ważniejszych grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli wszystkich grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych
BL_2A_BLW-S-D2_W04
Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów i makrofitów słodkowodnych i morskich
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać i scharakteryzować (ani w języku polskim ani po łacinie), żadnego z gatunków słodkowodnych i morskich glonów, nie zna także przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach
3,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), pojedyncze gatunki słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować
3,5Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować
4,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim i łacińskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; potrafi je rozpoznawać i bardzo ogólnikowo scharakteryzować
4,5Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i szczegółowo scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach
5,0Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach. Potrafi wskazać cechy różnicujące między gatunkami a także dobrać gatunki reperezentujace grupy ekologiczne w wodach słodkich i słonych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-D2_U01
Student posiada umiejętności korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak wykorzystać ich i łaczyć z konkretnymi przykładami
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka przykładowych obiektów
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów
5,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je swobodnie wykorzystać oraz posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów, potrafi weryfikować i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
BL_2A_BLW-S-D2_U02
Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych fitohydrobiontów w laboratorium i w terenie
2,0Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; nie wykonuje wiarygodnych i reprentatywnych preparatów z prób biologicznych
3,0Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
3,5Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim) podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
4,0Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) zaledwie kilku podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
4,5Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
5,0Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych, ocenia wiarygodność prób
BL_2A_BLW-S-D2_U03
Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania fitohydrobiontów
2,0Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopienia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii w posługiwaniu się kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzsytuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków podstawowych grup systematycznych
4,5Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków; potrafi wskazać na podobieństwa i różnice między grupami systematycznymi glonów
BL_2A_BLW-S-D2_U04
Student potrafi interpretować i ocenić znaczenie związane z występowaniem różnych gatunków i grup ekologicznych glonów w wodach słodkich i morskich
2,0Student nie potrafi interpretować i ocenić znaczenia, związanego z występowaniem różnych gatunków i grup glonów w wodach morskich i słodkich
3,0Student potrafi dobrać conajmniej po jednym gatunku glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; nie umie zinterpretować i ocenić ich znaczenia
3,5Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie
4,0Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie
4,5Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania
5,0Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania i planować kierunki przeciwdziałania i zapobiegania ewentualnym niekorzystnym następstwom

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D2_K01
Student nabywa świadomość i otwartość na obserwacje i identyfikacje bioróżnorodności glonów i makrofitów oraz ich roli w środowisku wodnym
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności glonów i makrofitów, nie identyfikuje tych roślin ani nie zna i nie potrafi przekazac innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest żądny wiedzy , otwarty oraz chętny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności glonów i makrofitów, identyfikuje te rośliny, potrafi też tę wiedzę przekazać innym, zachęcając do aktywnego obserwowania organizmów środowiska wodnego

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13953-6
  2. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13945-5
  3. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1980, ISBN 83-01-00566-1
  4. Bernatrowicz S., Wolny P., Botanika dla limnologów i rybaków., PWRiL, Warszawa, 1974
  5. Kadłubowska J.Z., Zarys algologii, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska, Warszawa, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej.2
T-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-A-4Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. Formy życiowe makrofitów. Podział ekologiczny roślin wodnych. Typy florystyczne jezior.1
T-A-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych.2
T-A-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.2
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.3
T-L-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.2
T-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.2
T-W-3Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach.2
T-W-4Cechy hydromorficzne roślin słodkowodnych i morskich reprezentujących podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne) i klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-5Rozmnażanie wegetatywne i generatywne hydromakrofitów z podgromady MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonania zadań zapalnowanych na ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów pisemnych8
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3Studiowanie literatury3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_W01Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią algologiczną i hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
Treści programoweT-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.
T-W-3Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach.
T-W-5Rozmnażanie wegetatywne i generatywne hydromakrofitów z podgromady MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe).
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.
T-A-1Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki potrafi je odnieść do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak opisać i scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć i wyjaśnić na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować na licznych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_W02Student nazywa,wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacji do środowiska życia, podstawowych grup systematycznych glonów oraz hydromakrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów
Treści programoweT-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.
T-W-3Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach.
T-W-4Cechy hydromorficzne roślin słodkowodnych i morskich reprezentujących podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne) i klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-5Rozmnażanie wegetatywne i generatywne hydromakrofitów z podgromady MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe).
T-A-1Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii
5,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do środowiska wodnego oraz wskazać na cechy wspólne i różnicujące poszczególne grupy systematyczne glonów i makrofitów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_W03Student wymienia, identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe gatunki grup ekologicznych glonów oraz hydromakrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
Treści programoweT-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.
T-A-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić grup ekologicznych glonów i makrofitów; nie zna nazewnictwa polskiegio i łacińskiego ich przedstawicieli ani cech hydromorficznych
3,0Student potrafi jedynie wymienić grupy ekologiczne glonów i makrofitów, nieprecyzyjnie wskazuje i tłumaczy ich cechy hydromorficzne, umie nazwać (tylko w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych
3,5Student potrafi wymienić i ogólnikowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne pojedynczych przedstawicieli tych grup, a także umie nazwać pojedynczych przedstawicieli tych grup w języku polskim
4,0Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli tych grup w języku polskim i łacińskim
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli ważniejszych grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli wszystkich grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_W04Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów i makrofitów słodkowodnych i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów
Treści programoweT-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać i scharakteryzować (ani w języku polskim ani po łacinie), żadnego z gatunków słodkowodnych i morskich glonów, nie zna także przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach
3,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), pojedyncze gatunki słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować
3,5Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować
4,0Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim i łacińskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; potrafi je rozpoznawać i bardzo ogólnikowo scharakteryzować
4,5Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i szczegółowo scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach
5,0Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach. Potrafi wskazać cechy różnicujące między gatunkami a także dobrać gatunki reperezentujace grupy ekologiczne w wodach słodkich i słonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-D2_U01Student posiada umiejętności korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
Treści programoweT-W-3Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach.
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.
T-A-4Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. Formy życiowe makrofitów. Podział ekologiczny roślin wodnych. Typy florystyczne jezior.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu algologii i hydrobotaniki
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak wykorzystać ich i łaczyć z konkretnymi przykładami
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka przykładowych obiektów
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów
5,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je swobodnie wykorzystać oraz posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów, potrafi weryfikować i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_U02Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych fitohydrobiontów w laboratorium i w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
Treści programoweT-L-1Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.
T-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; nie wykonuje wiarygodnych i reprentatywnych preparatów z prób biologicznych
3,0Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
3,5Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim) podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
4,0Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) zaledwie kilku podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
4,5Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych
5,0Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych, ocenia wiarygodność prób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_U03Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania fitohydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
Treści programoweT-L-1Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.
T-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.
T-A-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych.
T-A-4Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. Formy życiowe makrofitów. Podział ekologiczny roślin wodnych. Typy florystyczne jezior.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopienia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii w posługiwaniu się kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzsytuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków podstawowych grup systematycznych
4,5Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków; potrafi wskazać na podobieństwa i różnice między grupami systematycznymi glonów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_U04Student potrafi interpretować i ocenić znaczenie związane z występowaniem różnych gatunków i grup ekologicznych glonów w wodach słodkich i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów
Treści programoweT-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-A-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować i ocenić znaczenia, związanego z występowaniem różnych gatunków i grup glonów w wodach morskich i słodkich
3,0Student potrafi dobrać conajmniej po jednym gatunku glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; nie umie zinterpretować i ocenić ich znaczenia
3,5Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie
4,0Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie
4,5Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania
5,0Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania i planować kierunki przeciwdziałania i zapobiegania ewentualnym niekorzystnym następstwom
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D2_K01Student nabywa świadomość i otwartość na obserwacje i identyfikacje bioróżnorodności glonów i makrofitów oraz ich roli w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich.
C-2Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy
C-3Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów
Treści programoweT-L-1Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-2Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae.
T-L-5Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej.
T-W-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich.
T-W-1Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA.
T-A-2Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-A-3Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna);
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności glonów i makrofitów, nie identyfikuje tych roślin ani nie zna i nie potrafi przekazac innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest żądny wiedzy , otwarty oraz chętny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności glonów i makrofitów, identyfikuje te rośliny, potrafi też tę wiedzę przekazać innym, zachęcając do aktywnego obserwowania organizmów środowiska wodnego