Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 25 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pozyskiwania oocytów z jajników. Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro".3
T-A-2Kryteria oceny morfologicznej oocytów przed i po dojrzewaniu "in vitro". Przygotowanie oocytów do zapłodnienia "in vitro".3
T-A-3Metody oceny nasienia w aspekcie przygotowania do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u różnych gatunków ssaków.3
T-A-4Kryteria oceny jakości zarodków na różnych stadiach rozwoju. Ocena przydatnosci zarodków do transferu.3
T-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.3
15
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.4
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.4
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.4
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.4
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów. Tworzenie i znaczenie chimer.4
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Uczestnictwo w konsulatacjach.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
BL_2A_W03, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-A-4, T-W-7M-1S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-A-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U01
Student potrafi ocenić jakość gamet. Potrafi dobrać odpowiednią metodę kapacytacji plemników i zapłodnienia "in vitro" w zależności od gatunku i celu.
BL_2A_U01, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie kryteria oceny zrodków w zależnosci od stadium rozwoju zarodkowego. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-4, T-W-7M-1S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U03
Potrafi zapronować odpowiednią dla przyjętego celu metodę hodowli komórek jajnika.
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
BL_2A_K01, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-O3.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
BL_2A_K03, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
BL_2A_BLZ-S-O3.1_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
2,0Student zna tylko niektóre, albo nie zna wcale korzyści, jakie dają hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych.
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowych w badaniach procesów rozrodczych. Niektóre z nich opisuje.
4,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
4,5Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje kilka przykładów.
5,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje wiele przykładów. Wskazuje na ograniczenia i zalety.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U01
Student potrafi ocenić jakość gamet. Potrafi dobrać odpowiednią metodę kapacytacji plemników i zapłodnienia "in vitro" w zależności od gatunku i celu.
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie kryteria oceny zrodków w zależnosci od stadium rozwoju zarodkowego. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić jakości zarodków, ani zaplanować procedury transferu zarodków.
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
4,0Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy.
4,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy i różnice gatunkowe.
5,0Student potrafi wykorzystać właściwe kryteria oceny jakości zarodków z uwzględnieniem ich stopnia rozwoju. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samic i uwzględniając różnice gatunkowe.
BL_2A_BLZ-S-O3.1_U03
Potrafi zapronować odpowiednią dla przyjętego celu metodę hodowli komórek jajnika.
2,0Student nie potrafi określić różnic między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek.
4,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego.
4,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur.
5,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutalnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur. Student potrafi pozyskiwać, barwić, oceniać żywotność komórek pęcherzykowych i lutealnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.
BL_2A_BLZ-S-O3.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, ale podejmuje samodzielnie dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  4. Lechniak D., Sosnowski J., Dorynek Z., Inżynieria komórkowa u zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, AR Poznań, Poznań, 1998
  5. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek., PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierzat, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2, PWN, Warszawa, 2006
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  5. Szymański Ł., Życie za życie, Petrus, Kraków, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pozyskiwania oocytów z jajników. Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro".3
T-A-2Kryteria oceny morfologicznej oocytów przed i po dojrzewaniu "in vitro". Przygotowanie oocytów do zapłodnienia "in vitro".3
T-A-3Metody oceny nasienia w aspekcie przygotowania do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u różnych gatunków ssaków.3
T-A-4Kryteria oceny jakości zarodków na różnych stadiach rozwoju. Ocena przydatnosci zarodków do transferu.3
T-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.4
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.4
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.4
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.4
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów. Tworzenie i znaczenie chimer.4
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Uczestnictwo w konsulatacjach.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_W01Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-A-1Metody pozyskiwania oocytów z jajników. Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro".
T-A-2Kryteria oceny morfologicznej oocytów przed i po dojrzewaniu "in vitro". Przygotowanie oocytów do zapłodnienia "in vitro".
T-A-3Metody oceny nasienia w aspekcie przygotowania do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u różnych gatunków ssaków.
T-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów. Tworzenie i znaczenie chimer.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_W02Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-A-4Kryteria oceny jakości zarodków na różnych stadiach rozwoju. Ocena przydatnosci zarodków do transferu.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_W03Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
Treści programoweT-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna tylko niektóre, albo nie zna wcale korzyści, jakie dają hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych.
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowych w badaniach procesów rozrodczych. Niektóre z nich opisuje.
4,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
4,5Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje kilka przykładów.
5,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje wiele przykładów. Wskazuje na ograniczenia i zalety.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_U01Student potrafi ocenić jakość gamet. Potrafi dobrać odpowiednią metodę kapacytacji plemników i zapłodnienia "in vitro" w zależności od gatunku i celu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-A-1Metody pozyskiwania oocytów z jajników. Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro".
T-A-2Kryteria oceny morfologicznej oocytów przed i po dojrzewaniu "in vitro". Przygotowanie oocytów do zapłodnienia "in vitro".
T-A-3Metody oceny nasienia w aspekcie przygotowania do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u różnych gatunków ssaków.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_U02Student potrafi zastosować odpowiednie kryteria oceny zrodków w zależnosci od stadium rozwoju zarodkowego. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-A-4Kryteria oceny jakości zarodków na różnych stadiach rozwoju. Ocena przydatnosci zarodków do transferu.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić jakości zarodków, ani zaplanować procedury transferu zarodków.
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
4,0Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy.
4,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy i różnice gatunkowe.
5,0Student potrafi wykorzystać właściwe kryteria oceny jakości zarodków z uwzględnieniem ich stopnia rozwoju. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samic i uwzględniając różnice gatunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_U03Potrafi zapronować odpowiednią dla przyjętego celu metodę hodowli komórek jajnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
Treści programoweT-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić różnic między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek.
4,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego.
4,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur.
5,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutalnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur. Student potrafi pozyskiwać, barwić, oceniać żywotność komórek pęcherzykowych i lutealnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.1_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków i zapoznanie ze stosowanymi w tym zakresie metodami.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rorodzie ssaków.
Treści programoweT-A-5Metody pozyskiwania i hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic i znaczenie inżynierii komórkowej w jego zwiększeniu.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej. Metody sortowania plemników. Możliwości zastosowania metod cytometrii przepływowej w biotechnologii zwierząt.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, ale podejmuje samodzielnie dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.