Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunocytochemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunocytochemii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z biologii komórki, cytofizjologii i budowy komórki.
W-2Znajomość podstawowych metod laboratoryjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wprowadzenie podstaw dotyczących biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna.
C-2Poznanie najważniejszych technik immunocytochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej.
C-3Teoretyczne podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
C-4Przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy immunodiagnostyki z użyciem mikroskopii konfokalnej.2
T-A-2Metoda hybrydyzacji in situ. Metody cytometrii przepływowej.1
T-A-3Wykorzystanie sensorów w testach diagnostycznych. Immunodiagnostyka medyczna.2
5
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy immunocytochemii - cytoszkielet komórek eukariotycznych, - organella komórkowe, - aktywność enzymów komórkowych, - receptory komórkowe, - antygeny komórek prawidłowych i nowotowrowych.2
T-W-2Wprowadzenie do metod immunocytochemii - znaczniki i systemy amplifikacyne.1
T-W-3Rodzaje, charakterystyka oraz typy reakcji przeciwciał mono- i poliklonalnych stosowanych w testach diagnostycznych.1
T-W-4Metody immunoenzymatyczne i immunochemiczne. Metody immunofluorecencyjne.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Praca z literaturą fachową.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści z zajęć audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca ze wskazaną literaturą.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyny
M-2Wyjaśnienie
M-3Opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O15.2_W01
Student zna podstawy biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna.
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1
BT_1A_BT-S-O15.2_W02
Student zna podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
BT_1A_W18R1A_W05, R1A_W06C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-4M-2, M-1S-1
BT_1A_BT-S-O15.2_W03
Student potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro.
BT_1A_W18R1A_W05, R1A_W06C-4T-A-3M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O15.2_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, potrafi dokonać preparatyki materiału z uwzględnieniem jego budowy organicznej. Przygotowuje proste preparaty.
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O15.2_W01
Student zna podstawy biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O15.2_W02
Student zna podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O15.2_W03
Student potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O15.2_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, potrafi dokonać preparatyki materiału z uwzględnieniem jego budowy organicznej. Przygotowuje proste preparaty.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Kątnik-Prastowska I., Immunocytochemia w biologii medycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Zabel M., Immunocytochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  4. Kłyszeko-Stefanowicz L., Cytobiochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Burry R. W., Immunocytochemistry. A practical guide for biomedical research., Springer, Columbus, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy immunodiagnostyki z użyciem mikroskopii konfokalnej.2
T-A-2Metoda hybrydyzacji in situ. Metody cytometrii przepływowej.1
T-A-3Wykorzystanie sensorów w testach diagnostycznych. Immunodiagnostyka medyczna.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy immunocytochemii - cytoszkielet komórek eukariotycznych, - organella komórkowe, - aktywność enzymów komórkowych, - receptory komórkowe, - antygeny komórek prawidłowych i nowotowrowych.2
T-W-2Wprowadzenie do metod immunocytochemii - znaczniki i systemy amplifikacyne.1
T-W-3Rodzaje, charakterystyka oraz typy reakcji przeciwciał mono- i poliklonalnych stosowanych w testach diagnostycznych.1
T-W-4Metody immunoenzymatyczne i immunochemiczne. Metody immunofluorecencyjne.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Praca z literaturą fachową.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści z zajęć audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca ze wskazaną literaturą.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.2_W01Student zna podstawy biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie najważniejszych technik immunocytochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej.
C-1Wprowadzenie podstaw dotyczących biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna.
Treści programoweT-W-2Wprowadzenie do metod immunocytochemii - znaczniki i systemy amplifikacyne.
T-W-1Teoretyczne podstawy immunocytochemii - cytoszkielet komórek eukariotycznych, - organella komórkowe, - aktywność enzymów komórkowych, - receptory komórkowe, - antygeny komórek prawidłowych i nowotowrowych.
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-1Wykład informacyny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.2_W02Student zna podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Poznanie najważniejszych technik immunocytochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej.
C-3Teoretyczne podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
Treści programoweT-A-2Metoda hybrydyzacji in situ. Metody cytometrii przepływowej.
T-A-1Podstawy immunodiagnostyki z użyciem mikroskopii konfokalnej.
T-W-4Metody immunoenzymatyczne i immunochemiczne. Metody immunofluorecencyjne.
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-1Wykład informacyny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.2_W03Student potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-4Przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie sensorów w testach diagnostycznych. Immunodiagnostyka medyczna.
Metody nauczaniaM-3Opis
M-1Wykład informacyny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.2_U01Student na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, potrafi dokonać preparatyki materiału z uwzględnieniem jego budowy organicznej. Przygotowuje proste preparaty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie najważniejszych technik immunocytochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej.
C-3Teoretyczne podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej.
Treści programoweT-A-2Metoda hybrydyzacji in situ. Metody cytometrii przepływowej.
T-A-1Podstawy immunodiagnostyki z użyciem mikroskopii konfokalnej.
T-W-3Rodzaje, charakterystyka oraz typy reakcji przeciwciał mono- i poliklonalnych stosowanych w testach diagnostycznych.
T-W-4Metody immunoenzymatyczne i immunochemiczne. Metody immunofluorecencyjne.
T-W-2Wprowadzenie do metod immunocytochemii - znaczniki i systemy amplifikacyne.
Metody nauczaniaM-3Opis
M-2Wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0