Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Taksonomia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Taksonomia molekularna
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z biologii
W-2wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15
wykłady
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń29
A-A-3sprawdzian pisemny1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów29
A-W-3sprawdzian pisemny1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
S-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
BT_2A_W01, BT_2A_W06, BT_2A_W07R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
BT_2A_U06R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. Avise J. A., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Krzanowska H., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2002
  3. Stace C.A., Taksonomia roślin i biosystematyka, PWN Wydawnictwo Naukowe, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń29
A-A-3sprawdzian pisemny1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów29
A-W-3sprawdzian pisemny1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)
T-W-1Taksonomia linneuszowska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.1_K01student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu