Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Molekularne podstawy ewolucji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne podstawy ewolucji | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologia molekularna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie molekularnym oraz umiejętnośc odczytywania drzew filogenetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody konstrukcji drzew filogenetycznych | 6 |
T-A-2 | Metody oceny podobieństwa genetycznego i odległości genetycznej | 4 |
T-A-3 | Ewolucja wybranych grup organizmów w oparciu o dane molekularne | 4 |
T-A-4 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie na temat prebiotycznej fazy ewolucji | 2 |
T-W-2 | Ewolucja białek: zegar molekularny, zmiany w białkach o wolnym tempie ewolucji | 1 |
T-W-3 | rola duplikacji i gromadzenia zmian mutacyjnych w ewolucji globin, proteaz serynowych i hormonów przyssadki mózgowej | 2 |
T-W-4 | Tasowanie egzonów, białka wielodomenowe, alternatywny splicing, redagowanie RNA jako mechanizmy zwiększające repertuar białek w trakcie ewolucji | 2 |
T-W-5 | Rola intronów i zmian ich liczby w ewolucji. Inteiny i eksteiny białkowe, introny a inteiny | 2 |
T-W-6 | Rola transpozonów w ewolucji, rearanżacje w genach immunoglobin | 2 |
T-W-7 | Ewolucja kompleksu genów Hox u Metazoa, kooptacja genów | 2 |
T-W-8 | Analiza DNA mitochondrialnego i chromosomu Y jako metody badania historii Homo sapiens | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie samodzielne do ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | opracowanie referatu | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielne opanowanie materiału z wykładów | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 1 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test z wykładów 15 pytań szczegółowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawdzianu i realizacji zadań praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_W01 student wyjaśnia mechanizmy ewolucyjne prowadzące do wzrostu złożoności białek w organizmach żywych | BT_2A_W06, BT_2A_W07 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_U01 Odczytuje znaczenie drzew filogenetycznych i umie je konstruować | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.2_K01 świadomie wiąże mechanizmy molekularne z procesami ewolucji na poziomie fenotypu | BT_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_W01 student wyjaśnia mechanizmy ewolucyjne prowadzące do wzrostu złożoności białek w organizmach żywych | 2,0 | nie umie wyjaśnić żadnych mechanizmów |
3,0 | w podstawowym stopniu wyjaśnia szereg mechanizmów | |
3,5 | w podstawowym stopniu wyjaśnia wszystkie omawiane mechanizmy | |
4,0 | szczegółowo wyjaśnia większość omawianych mechanizmów | |
4,5 | szczegółowo wyjasnia wszystkie omawiane mechanizmy | |
5,0 | wyjaśnia w sposób wyczerpujący tematykę wszystkich omawianych mechanizmów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_U01 Odczytuje znaczenie drzew filogenetycznych i umie je konstruować | 2,0 | nie rozumie znaczenia drzew filogenetycznych |
3,0 | rozumie znaczenie drzew filogenetycznych | |
3,5 | rozumie znaczenie drzew i umie je odczytywać | |
4,0 | umie konstruować drzewa filogenetyczne | |
4,5 | zna różne sposoby konstrukcji drzew filogenetycznych | |
5,0 | zna większość sposobów konstrukcji drzew filogenetycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O1.2_K01 świadomie wiąże mechanizmy molekularne z procesami ewolucji na poziomie fenotypu | 2,0 | nie tłumaczy ewolucji mechanizmami molekularnymi |
3,0 | tłumaczy w minimalnym stopniu ewolucję mechanizmami molekularnymi | |
3,5 | tłumaczy w zadowalającym stopniu ewolucję mechanizmami molekularnymi | |
4,0 | tłumaczy w szczegółowy sposób ewolucję mechanizmami molekularnymi | |
4,5 | tłumaczy biegle ewolucję mechanizmami molekularnymi | |
5,0 | tłumaczy dogłębnie ewolucję mechanizmami molekularnymi |
Literatura podstawowa
- Douglas J. Futuyma, Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- A. Kubicz, Tajemnice ewolucji molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- T.A. Brown, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- J.A.Avise, Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- B.G.Hall, Łatwe drzewa filogenetyczne. poradnik uzytkownika, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2006