Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka specjalizacyjna | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, mikrobiologii, enzymologii, genetyki, ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, wykonywania podstawowej analityki i podstawowych prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych. |
C-2 | Zapoznanie z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności i środowiska naturalnego. |
C-3 | Zapoznanie z wykorzystaniem metod biotechnologicznych w ochronie środowiska, zdrowia ludzi, zwierząt, ochronie roślin, wykorzystywaniem kultur komórkowych i tkankowych roślin i zwierząt. Zastosowaniem inżynierii genetycznej, enzymologią i technikami biochemicznymi. Możliwości połączenia wiedzy zdobytej w zakresie biologii, chemii i fizyki z elementami innych dyscyplin, w tym dyscyplin technicznych i ekonomii. Prowadzenia prac badawczych w zakresie biotechnologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposażenia danej jednostki organizacyjnej. | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień związany z przygotowaniem materiału i wykonywaniem analiz w specjalistycznych laboratoriach: Mikroskopia elektronowa, mikroanaliza rentgenowska, zagadnienia biochemiczne, operacje termiczne, kontrola biopreparatów, komputerowa analiza danych, badania serologiczne krwi, itp. zaleznie od zakresu prowadzonej działalności wybranej jednostki organizacyjnej | 1 |
T-PR-3 | Wykorzystanie biotechnologii w przemyśle spożywczym, paszowym, farmaceutycznym i kosmetycznym: produkcja surowic, szczepionek i hormonów, biopreparatów, dodatków paszowych, leków, enzymów, autoszczepionek, procesy fermentacyjne, utrwalanie żywności, ocena jakościowa produktów, itp. | 1 |
T-PR-4 | Blok zagadniń związany z biotechnologią w produkcji zwierzęcej i roślinnej: Kultury in vitro, infekcje bakteryjne, testy immunologiczne, izolacje drobnoustrojów, toksykologia, inżynieria genetyczna i enzymatyczna, rola grzybów, inseminacja i transplantacja zarodków, biologia molekularna, modyfikacje genetyczne, mapy genomów, aspekty ekonomiczne przedsięwzięcia, itp. | 1 |
T-PR-5 | Biotechnologia i ochrona środowiska: Utylizacja ścieków, biodegradacja polutantów i odpadów, monitoring środowiska, likwidacja skażeń środowiska, produkcja biomasy, przepisy prawne, itp. | 1 |
T-PR-6 | Przygotowanie i analiza materiału badawczego do prac wykonywanych w katedrach ZUT lub innych instytucjach i uczelniach. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych | 210 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych | 5 |
240 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 1 konspektu. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_W01 Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania i przestrzegania metodyki w wykorzystaniu aparatury diagnostycznej | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-PR-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BT_2A_BT-S-P1_W02 student identyfikuje i tłumaczy procesy fizjologiczne żywych organizmów oraz ma wiedzę o wykorzystaniu procesów biotechnologicznych w różnych dziedzinach nauki i przemysłu | — | — | — | C-3 | T-PR-3, T-PR-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_U01 student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu wyjaśnienia i zrozumienia procesów zachodzacych w żywych organizmach i w przyrodzie | — | — | — | C-1, C-2 | T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BT_2A_BT-S-P1_U02 student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów | — | — | — | C-3 | T-PR-4, T-PR-5, T-PR-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_K01 student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie. | — | — | — | — | — | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_W01 Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania i przestrzegania metodyki w wykorzystaniu aparatury diagnostycznej | 2,0 | Student nie umie dobierać i rozpoznać metodyki w wykorzystaniu aparatury diagnostycznej |
3,0 | Student w niewielkim zakresie tłumaczy i dobiera metodykę do wykorzystania w określonym rodzaju aparatury diagnostycznej | |
3,5 | Student tłumaczy, rozpoznaje metodykę i potrafi ją zastosować do określonych aparatur diagnostycznych | |
4,0 | Student tłumaczy, rozpoznaje, wybiera i wskazuje metodykę do określonych rodzajów aparatury diagnostycznej | |
4,5 | Student objaśnia, zasady prawidłowego doboru metodyki do wykorzystania w diagnostyce | |
5,0 | Student rozumie i tłumaczy prawidłowy dobór odpowiedniej metodyki do konkretnej apatury diagnostycznej i trafnie tłumaczy dobór odowiednich metod | |
BT_2A_BT-S-P1_W02 student identyfikuje i tłumaczy procesy fizjologiczne żywych organizmów oraz ma wiedzę o wykorzystaniu procesów biotechnologicznych w różnych dziedzinach nauki i przemysłu | 2,0 | Student nie rozpoznaje procesów fizjologicznych zachodzących w żywych organizmach i nie rozumie możliwości zastosowania biotechnologii w nauce i przemyśle |
3,0 | Student rozpoznaje niektóre procesy fizjologiczne zchodzące w żywych organizmach i w niewielkim zakresie znajduje zastosowanie biotechnologii w nauce i przemyśle | |
3,5 | Student rozpoznaje procesy fizjologiczne zchodzące w żywych organizmach i znajduje zastosowanie biotechnologii w niektórych dziedzinach nauki i przemysłu | |
4,0 | Student rozpoznaje i rozumie procesy fizjologiczne zchodzące w żywych organizmach i znajduje zastosowanie biotechnologii w dziedzinach nauki i przemysłu | |
4,5 | Student rozpoznaje, rozumie i tłumaczy procesy fizjologiczne zchodzące w żywych organizmach i znajduje praktyczne zastosowanie biotechnologii w dziedzinach nauki i przemysłu | |
5,0 | Student trafnie rozpoznaje, rozumie, tłumaczy i definiuje procesy fizjologiczne zchodzące w żywych organizmach i znajduje praktyczne zastosowanie biotechnologii w licznych dziedzinach nauki i przemysłu oraz rozumie celowość podejmowanych działań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_U01 student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu wyjaśnienia i zrozumienia procesów zachodzacych w żywych organizmach i w przyrodzie | 2,0 | Student nie weryfikuje informacji dostępnych w różnych żródłach dotyczących procesów zachodzących w żywych organizmach |
3,0 | Student w niewielkim zakresie weryfikuje informacje dostępne w różnych żródłach dotyczące procesów zachodzących w żywych organizmach | |
3,5 | Student weryfikuje informacje dostępne w różnych żródłach dotyczące procesów zachodzących w żywych organizmach i w przyrodzie | |
4,0 | Student weryfikuje i definiuje informacje dostępne w różnych żródłach dotyczące procesów zachodzących w żywych organizmach i w przyrodzie | |
4,5 | Student weryfikuje, definiuje tłumaczy informacje dostępne w różnych żródłach dotyczące procesów zachodzących w żywych organizmach i w przyrodzie | |
5,0 | Student weryfikuje, definiuje tłumaczy, podsumowuje i odtwarza informacje dostępne w różnych żródłach dotyczące procesów zachodzących w żywych organizmach i w przyrodzie | |
BT_2A_BT-S-P1_U02 student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów | 2,0 | Student nie umie identyfikować zjawisk wpływających na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz powiązać tych zjawisk ze studiowanym kierunkiem |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie identyfikować zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz powiązać te zjawiska ze studiowanym kierunkiem | |
3,5 | Student umie identyfikować zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz powiązać te zjawiska ze studiowanym kierunkiem | |
4,0 | Student umie identyfikować zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz powiązać i interpretować te zjawiska ze studiowanym kierunkiem | |
4,5 | Student trafnie umie identyfikować i analizować zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz umie powiązać i łączyć te zjawiska ze studiowanym kierunkiem | |
5,0 | Student trafnie umie identyfikować, analizować i inicjować zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwieząt oraz stan środowiska naturalnego oraz umie trafnie powiązać i łączyć te zjawiska ze studiowanym kierunkiem oraz planować i rozwiązywać problemy z zakresu nauk biologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S-P1_K01 student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie. | 2,0 | Student nie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem |
3,0 | Student raczej jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem ale nie przejawia aktywnej postawy kształcenia ustawicznego | |
3,5 | Student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem i w niewielkim zakresie przejawia aktywną postawę kształcenia ustawicznego | |
4,0 | Student postrzega relacje i jest otwarty oraz świadomy zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem i przejawia aktywną postawę kształcenia ustawicznego | |
4,5 | Student postrzega relacje i jest otwarty, świadomy i kreatywny do zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem i przejawia aktywną postawę kształcenia ustawicznego | |
5,0 | Student postrzega relacje i jest zdeterminowany do zdobywania umiejętności praktycznych w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem i przejawia aktywną postawę oraz jest zorientowany w zakresie kształcenia ustawicznego |