Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu morfologii i składu chemicznego jaj |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie nowoczesnych metod pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego wykorzystania. Poznanie metod oceny jakości jaj i przetworów z jaj oraz przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny jakości jaj | 3 |
T-A-2 | Właściwości pianotwórcze. Funkcje białek białka jaja w procesie pianotwórczym. Procesy żelotwórcze, jako efekt oddziaływań termicznych. Emulsje i kształtowanie cech sensorycznych i barwo twórczych jaj. | 2 |
T-A-3 | Przechowalnictwo i konserwowanie jaj. Przechowywanie chłodnicze, olejowanie, termo stabilizacja. Uszczelnianie opakowań. Sposoby konserwowania. | 2 |
T-A-4 | Technologia płynnych produktów z jaj. Ultrapasteryzowana i aseptycznie pakowana treść jaj. Oddziaływanie silnych pół elektrycznych na masę jajową. Technologia zagęszczania treści. Zamrażalnictwo, technologie suszarnicze. Ekstrakcje w płynach nadkrytycznych. | 3 |
T-A-5 | Wyroby z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj. Marynowanie. Technologia majonezów i dressingów. Niekonwencjonalne produkty z jaj. Produkty uboczne w przemyśle jajczarskim. | 2 |
T-A-6 | Mikrobiologia jaj i przetworów jajowych. Czynniki środowiska mające wpływ na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne jaj. Zatrucia pokarmowe. Pobieranie i przygotowanie prób do badań mikrobiologicznych. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj i produktów jajowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historyczne, kulturowe oraz współczesne znaczenie jaj. Podstawowe zasady produkcji jaj. Ekonomiczne i organizacyjne aspekty rynku jaj. | 1 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z zakresu fizycznych właściwości jaj i wykorzystanie ich w praktyce. | 2 |
T-W-3 | Rozdział białka jaja na składniki oraz wytwarzanie produktów izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej | 3 |
T-W-4 | Rozdział żółtka na składniki oraz wytwarzanie produktów izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej. | 3 |
T-W-5 | Przetwórstwo jaj. Wstępne etapy procesu przetwórczego. Charakterystyka zakładu przetwórczego oraz technologie procesowe. Technologia płynnych produktów z jaj i zagęszczania treści | 2 |
T-W-6 | Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Standaryzacja jakości jaj spożywczych. Przepisy regulujące obrót handlowy. Kryteria oceny jakości w standardach polskich i europejskich - | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie jakością w procesie produkcji i przetwórstwa jaj. Procedury w zarządzaniu jakością. Analiza zagrożeń i system kontroli punktów krytycznych. Czynniki kształtujące jakość oraz odchylenia jakościowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie materiałów ćwiczeniowych | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych. | 8 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury | 5 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Zaliczenie treści ćwiczeniowych. | 3 |
A-A-7 | Omówienie zaliczenia treści ćwiczeniowych | 3 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych i zalecanej literatury. | 11 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych. | 9 |
A-W-5 | Zaliczenie treści wykładowych. | 3 |
A-W-6 | Omówienie zaliczenia treści wykładowych | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajeciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów i ćwiczen audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_W02 Zna metody oceny jakości jaj i przetworów z jaj. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna metody i procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i metod i izolacji składników biologicznie czynnych. Zna przepisy handlowe dotyczące obrotu jajami spożywczymi. | BT_2A_W10 | R2A_W05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_U01 Analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych. Potrafi posługiwać sie metodami stosowanymi w ocenie jakości jaj i przetworów z jaj. | BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_W02 Zna metody oceny jakości jaj i przetworów z jaj. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna metody i procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i metod i izolacji składników biologicznie czynnych. Zna przepisy handlowe dotyczące obrotu jajami spożywczymi. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienic metody oceny jakości jaj i nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj. Opisuje w sposób ogólny metody i procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj. Zna niektóre przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_U01 Analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych. Potrafi posługiwać sie metodami stosowanymi w ocenie jakości jaj i przetworów z jaj. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - przeanalizować niektóre właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować niektóre przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych -posługiwać sie metodami stosowanymi w ocenie jakości jaj i przetworów z jaj | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. T.Trziszka, Jajczarstwo, wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2000
- red.A. Płotka, Technologia jaj, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1991
Literatura dodatkowa
- E. Świerczewska, M.Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999