Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Filogenetyka molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filogenetyka molekularna | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej, biologii komórki i ewolucjonizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach. |
C-2 | Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej. |
C-3 | Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kladystyka a fenetyka. | 2 |
T-A-2 | Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek. | 2 |
T-A-3 | Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych. | 4 |
T-A-4 | Wiarygodność drzew i drzewa uzgodnione. | 2 |
T-A-5 | Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych. | 2 |
T-A-6 | Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy filogenetyki molekularnej | 2 |
T-W-2 | Drzewa filogenetyczne | 2 |
T-W-3 | Hipoteza „zegara molekularnego”. | 2 |
T-W-4 | Filogeneza a systematyka | 2 |
T-W-5 | Kryterium parsymonii | 2 |
T-W-6 | Metody związane z największą wiarygodnością. | 2 |
T-W-7 | Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie materiałów ćwiczeniowych | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych. | 7 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury | 5 |
A-A-5 | Konsultacje | 4 |
A-A-6 | Zaliczenie treści ćwiczeniowych. | 5 |
A-A-7 | Omówienie zaliczenia treści ćwiczeniowych | 3 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych i zalecanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych. | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie treści wykładowych. | 5 |
A-W-6 | Omówienie zaliczenia treści wykładowych | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prelekcja |
M-3 | Opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczająca |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacja /referatu z danego zakresu materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_W01 zna teorię konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej | BT_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BTZ-S-O5.2_W02 ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | BT_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-3 | T-W-7, T-A-6, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_U01 umie skonstruować drzewo filogenetyczne wybranego gatunku | BT_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-1 |
BT_2A_BTZ-S-O5.2_U02 analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | BT_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-3, C-2 | T-W-7, T-A-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_K01 dostrzega i analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki | BT_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K07 | InzA2_K02 | C-3, C-2 | T-W-7, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_W01 zna teorię konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej | 2,0 | Student ma podstawową z licznymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. |
3,0 | Student ma podstawową z drobnymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma ogólną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
4,5 | Student ma doskonałą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną i najnowszą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odnieisienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
BT_2A_BTZ-S-O5.2_W02 ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki |
3,0 | Student posiada wiedzę podstawową z licznymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | |
3,5 | Student posiada wiedzę podstawową z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową oraz wiedzę najnowszą z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | |
5,0 | Student ma ugruntowana wiedzę podstawową i najnowszą z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_U01 umie skonstruować drzewo filogenetyczne wybranego gatunku | 2,0 | Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznego dla wybranego gatunku. |
3,0 | Student konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku. | |
3,5 | Student poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku. | |
4,0 | Student dobrze z niewielkimi błędami konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku. | |
4,5 | Student dobrze i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku. | |
5,0 | Student doskonale i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku. | |
BT_2A_BTZ-S-O5.2_U02 analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki | 2,0 | Student nie umie przeanalizować roli filogenetyki molekularnej w róznych dziedzianch życia. |
3,0 | Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia. | |
3,5 | Student prawidłowo analizuje i słabo omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia. | |
4,0 | Student dobrze analizuje i poprawnie omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia. | |
4,5 | Student biegle analizuje i dobrze omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia. | |
5,0 | Student doskonale analizuje i biegle omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O5.2_K01 dostrzega i analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki | 2,0 | Student nie dostrzga i nie analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. |
3,0 | Student dostrzega i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. | |
3,5 | Student dość dobrze zauważa i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. | |
4,0 | Student dobrze zauważa i dobrze analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. | |
4,5 | Student dobrze zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. | |
5,0 | Student doskonale zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. |
Literatura podstawowa
- Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002