Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Bioremediacja skażonych gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioremediacja skażonych gleb | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | toksykologia, mikrobiologia, biotechnologia w ochronie środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach. |
C-2 | Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie. |
C-3 | Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji. |
C-4 | Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb. | 2 |
T-A-2 | Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo. | 2 |
T-A-3 | Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych. | 2 |
T-A-5 | Rośliny a zanieczyszczenia gleb. | 2 |
T-A-6 | Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach. | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi. | 2 |
T-A-8 | Nowe kierunki bioremediacji. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb. | 3 |
T-W-2 | Mechanizmy odporności gleb na degradację. | 2 |
T-W-3 | Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości. | 2 |
T-W-4 | Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie. | 2 |
T-W-5 | Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ). | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb. | 1 |
T-W-8 | Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze). | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie zaliczenia do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do realizacji cwiczeń. | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_W01 Student zna rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację. | BT_2A_W12 | R2A_W05, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2 |
BT_2A_??_W02 Student zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości. | BT_2A_W12 | R2A_W05, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
BT_2A_??_W03 Student zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | BT_2A_W12 | R2A_W05, R2A_W06 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_U01 Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb. | BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | — | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_K01 Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | BT_2A_K03 | R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-4 | T-W-8, T-A-6, T-A-8 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_W01 Student zna rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb ale nie zna mechanizmów odporności gleb na degradację. | |
3,5 | Student posiada dostatecznie opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację. | |
4,0 | Student posiada dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz dobrze zna mechanizmy odporności gleb na degradację. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację. | |
BT_2A_??_W02 Student zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości. | 2,0 | Student nie zna głównych czynników decydujących o funkcjonowaniu gleby, nie zna jej składu i właściwości. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznymgłówne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, ale nie zna jej składu i właściwości. | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości. | |
4,0 | Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości. | |
4,5 | Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, oraz bardzo dobrze zna jej skład i właściwości. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości. | |
BT_2A_??_W03 Student zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | 2,0 | Student nie zna zachowania i degradacji zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | |
3,5 | Student zna w stopniu dobrym zachowanie i w stopniu dostatecznym degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | |
4,5 | Student dobrze zna zachowanie i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_U01 Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb. | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji dotyczącej doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb. |
3,0 | Student przygotował prezentację, ale nie dotyczyła ona ściśle tematyki doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb. | |
3,5 | Student posiada dostateczną umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, co odzwierciedla się w przygotowanej prezentacji. | |
4,0 | Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi jej rzetelnie przedstawić. | |
4,5 | Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, i potrafi ją rzetelnie przedstawić. | |
5,0 | Student przygotował bardzo dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi ją rzetelnie przedstawić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_K01 Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | |
3,5 | Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb. |
Literatura podstawowa
- Baran S., Turski S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. AR, Lublin, 1996
- Kowłzan B., Zanieczyszczenie środowiska produktami naftowymi i innymi antropogennymi zanieczyszczeniami organicznym, ich analityka, monitoring i usuwanie, Poznań, 2005
- Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
- Siuta J., Gleba: diagnozowanie stanu i zagrożenia, Wyd. Inst. Ochrony Środ., Warszawa, 1995
- Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A., Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystanie modelowania technik informatycznych w Inżynierii Środowiska, Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- Kołwzan B., Ekotoksyczne aspekty oddziaływania zanieczyszczeń naftowych na środowisko gruntowo-wodne, Poznań, 2003
- Krzaklewski W., Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych., AR w Krakowie, Kraków, 1988
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003