Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-A-5Identyfikacja bakterii.4
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15
wykłady
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W02
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
BT_2A_W01, BT_2A_W07R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3
BT_2A_null_W01
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
BT_2A_W08R2A_W04InzA2_W02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-2, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
BT_2A_null_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
BT_2A_U01, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-1, C-3T-W-4, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-1, C-3T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W02
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_2A_null_W01
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
BT_2A_null_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.

Literatura podstawowa

  1. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  2. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  4. ESzewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-A-5Identyfikacja bakterii.4
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W02Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W01Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U01Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Treści programoweT-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U02Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K01Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.