Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Biological methods assessment of environment quality:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biological methods assessment of environment quality
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1It is required knowledge in areas of ecology and environmental protection.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiarizing students with the biological methods used in the assessment of environmental pollution degree.
C-2To familiarize students with the importance of bioassays as a source of information about the interactions of pollutants and their effects on biotic components of ecosystems.
C-3The acquisition of skills involving select the appropriate methods to assess enviromental quality.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment.2
T-A-2An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants.2
T-A-3Method for setting safe pollutant concentrations for aquatic biocoenoses.2
T-A-4The use of biological monitoring, epidemiological data and an environmental monitoring in the population health risk assessment.6
T-A-5Biodegradation tests. The objectives of biodegradation testing of chemical compounds (attestation, forecasting capabilities and the course of the chemical compounds elimination, determination NDS).2
T-A-6Evaluation of environmental mutagenesis.1
15
wykłady
T-W-1Biological methods to control the quality of the environment.2
T-W-2Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors.2
T-W-3Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure).2
T-W-4Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals.2
T-W-5The use of ecological tolerance in the environment quality assessment.2
T-W-6Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water.2
T-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1participation in lectures15
A-A-2studying indicated literature5
A-A-3preparation for test10
30
wykłady
A-W-1participation in lectures15
A-W-2studying indicated literature8
A-W-3preparation for test7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Delivery method, lecture/presentation
M-2Discussion
M-3Explanation

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: continuous assessment

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
The student knows monitor and indicator organisms and biomarkers used in the environmental assessment and testing toxicity.
BT_2A_W12R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1
BT_2A_??_W02
Student specifies the basic commercial tests used in environmental quality control.
BT_2A_W12R2A_W05, R2A_W06C-2T-W-7M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
Student proposes the use specified methodologies to assess the quality of the indicated elements of environment.
BT_2A_U09, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-2M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
The student demonstrates an active engagement with solving the identified problems.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
The student knows monitor and indicator organisms and biomarkers used in the environmental assessment and testing toxicity.
2,0
3,0Student lists and describes: the biological methods used in assessing of air, water and soil quality; indicators, monitors and biomarkers used in the assessment of environmental quality and toxicity tests.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_??_W02
Student specifies the basic commercial tests used in environmental quality control.
2,0
3,0Student lists most of (mentioned in class) commercial tests used in environmental quality control.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
Student proposes the use specified methodologies to assess the quality of the indicated elements of environment.
2,0
3,0Student proposes to use the appropriate methods to assess the environmental quality.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
The student demonstrates an active engagement with solving the identified problems.
2,0
3,0The student demonstrates an engagement with solving the identified problems but does not engage spontaneously.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczewska T., Biologiczne metody oceny skazenia srodowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Hoffman D.J., Rattner B.A, Barton G.A., Cairns J., Handbook of ecotoxicology, Lewis Publishers, London, 2000
  3. Kovacs M (ed), Biological indicators in environmental protection, Ellis Horwood, New York, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment.2
T-A-2An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants.2
T-A-3Method for setting safe pollutant concentrations for aquatic biocoenoses.2
T-A-4The use of biological monitoring, epidemiological data and an environmental monitoring in the population health risk assessment.6
T-A-5Biodegradation tests. The objectives of biodegradation testing of chemical compounds (attestation, forecasting capabilities and the course of the chemical compounds elimination, determination NDS).2
T-A-6Evaluation of environmental mutagenesis.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biological methods to control the quality of the environment.2
T-W-2Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors.2
T-W-3Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure).2
T-W-4Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals.2
T-W-5The use of ecological tolerance in the environment quality assessment.2
T-W-6Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water.2
T-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1participation in lectures15
A-A-2studying indicated literature5
A-A-3preparation for test10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in lectures15
A-W-2studying indicated literature8
A-W-3preparation for test7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01The student knows monitor and indicator organisms and biomarkers used in the environmental assessment and testing toxicity.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Familiarizing students with the biological methods used in the assessment of environmental pollution degree.
Treści programoweT-W-4Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals.
T-W-2Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors.
T-W-3Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure).
T-W-5The use of ecological tolerance in the environment quality assessment.
T-W-6Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water.
T-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.
T-W-1Biological methods to control the quality of the environment.
T-A-6Evaluation of environmental mutagenesis.
T-A-5Biodegradation tests. The objectives of biodegradation testing of chemical compounds (attestation, forecasting capabilities and the course of the chemical compounds elimination, determination NDS).
T-A-4The use of biological monitoring, epidemiological data and an environmental monitoring in the population health risk assessment.
T-A-1Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment.
T-A-3Method for setting safe pollutant concentrations for aquatic biocoenoses.
T-A-2An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants.
Metody nauczaniaM-2Discussion
M-3Explanation
M-1Delivery method, lecture/presentation
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student lists and describes: the biological methods used in assessing of air, water and soil quality; indicators, monitors and biomarkers used in the assessment of environmental quality and toxicity tests.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W02Student specifies the basic commercial tests used in environmental quality control.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2To familiarize students with the importance of bioassays as a source of information about the interactions of pollutants and their effects on biotic components of ecosystems.
Treści programoweT-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.
Metody nauczaniaM-1Delivery method, lecture/presentation
M-3Explanation
M-2Discussion
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student lists most of (mentioned in class) commercial tests used in environmental quality control.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01Student proposes the use specified methodologies to assess the quality of the indicated elements of environment.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U09Stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Familiarizing students with the biological methods used in the assessment of environmental pollution degree.
Treści programoweT-W-4Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals.
T-W-2Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors.
T-W-3Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure).
T-W-5The use of ecological tolerance in the environment quality assessment.
T-W-6Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water.
T-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.
T-W-1Biological methods to control the quality of the environment.
T-A-5Biodegradation tests. The objectives of biodegradation testing of chemical compounds (attestation, forecasting capabilities and the course of the chemical compounds elimination, determination NDS).
T-A-1Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment.
T-A-4The use of biological monitoring, epidemiological data and an environmental monitoring in the population health risk assessment.
T-A-3Method for setting safe pollutant concentrations for aquatic biocoenoses.
T-A-6Evaluation of environmental mutagenesis.
T-A-2An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants.
Metody nauczaniaM-3Explanation
M-1Delivery method, lecture/presentation
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proposes to use the appropriate methods to assess the environmental quality.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01The student demonstrates an active engagement with solving the identified problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Familiarizing students with the biological methods used in the assessment of environmental pollution degree.
Treści programoweT-W-4Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals.
T-W-2Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors.
T-W-3Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure).
T-W-5The use of ecological tolerance in the environment quality assessment.
T-W-6Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water.
T-W-7Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control.
T-W-1Biological methods to control the quality of the environment.
T-A-1Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment.
T-A-2An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants.
Metody nauczaniaM-3Explanation
M-1Delivery method, lecture/presentation
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: continuous assessment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student demonstrates an engagement with solving the identified problems but does not engage spontaneously.
3,5
4,0
4,5
5,0