Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)
Sylabus przedmiotu Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy psychologii i socjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej - metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych). | 4 |
T-L-2 | Ćwiczenia w szkole wyższej - pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dydaktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji i programów, ocena. | 4 |
T-L-3 | Wykład w szkole wyższej - zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, tresci wykładu. | 3 |
11 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego, umieszczenie kursu na platformie, generowanie metadanych. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot, system dydaktyki szkoły wyższej, zagadnienia epistemologiczne dydaktyki, cele kształcenia a cele wychowania (wiedza, umiejętności, kształcenie uzdolnień, rozwój zainteresowań, wdrażanie do kształcenia ustawicznego). | 3 |
T-W-2 | Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia; pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia; plany i programy studiów; kształcenie ustawiczne; specyfika kształcenia dorosłych. Metodyka nauczania informatyki jako przykład dydaktyki szczegółowej. | 4 |
T-W-3 | Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia. | 3 |
T-W-4 | Egzamin | 1 |
11 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI), zasady tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego, standardy w nauczaniu zdalnym, kognitywne ujęcie problemu. | 2 |
T-W-2 | Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe dla nauczania zdalnego, analiza koncepcji OpenCourseWare platformy nauczania zdalnego. | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 11 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 19 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 11 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładu | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie egzaminu i samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_2a.4_W01 Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | BCH_3-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BCH_3-_2a.4_W02 Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego. | BCH_3-_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_2a.4_U01 Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | BCH_3-_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BCH_3-_2a.4_U02 Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi. | BCH_3-_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_2a.4_K01 Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | BCH_3-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_2a.4_W01 Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BCH_3-_2a.4_W02 Wiedza w zakresie projektowania efektywnego środowiska pracy człowiek-komputer dla systemów nauczania zdalnego. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania zdalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_2a.4_U01 Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BCH_3-_2a.4_U02 Umiejętność projektowania kursów nauczania zdalnego zgodnie z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawowe umiejętności podczas projektowania kursu nauczania zdalnego zgodne z istniejącymi standardami i technologiami informatycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_2a.4_K01 Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | 2,0 | |
3,0 | Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
- Juszczyk S. (red), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003
Literatura dodatkowa
- Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000