Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Projektowanie badań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie badań
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>, Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,01,00zaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie
wykładyW3 10 1,51,00zaliczenie
wykładyW4 10 1,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna znajomość specyfiki prowadzenia badań naukowych w ramach "dziedziny" naukowej związanej bezpośrednio z wykonywaną pracą doktorską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.5
5
wykłady
T-W-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.10
10
wykłady
T-W-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.10
10
wykłady
T-W-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_W01Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-W-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_U01Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-W-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_K01Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-W-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0