Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Nowe trendy w produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowe trendy w produkcji zwierzęcej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 26,0 | ECTS (formy) | 26,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła | 5 |
T-A-2 | Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych. | 5 |
T-A-3 | Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych. | 5 |
T-A-4 | Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce. | 5 |
T-A-5 | Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. | 5 |
25 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki. | 5 |
T-A-2 | Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich. | 10 |
T-A-3 | Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli. | 5 |
T-A-4 | Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie | 5 |
T-W-2 | Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju. | 5 |
T-W-3 | Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska. | 5 |
T-W-4 | Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym. | 5 |
T-W-5 | Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne. | 10 |
T-W-2 | Znaczenie chowu zwierzat futerkowych. | 5 |
T-W-3 | Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych sztucznie unasienianych matek pszczelich. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 130 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 55 |
210 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 120 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 60 |
210 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 105 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 50 |
180 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 105 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 55 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W01 umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce | RWZR_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W02 zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | RWZR_10-_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W03 zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich | RWZR_10-_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U01 rozróżnia podstawowe rasy zwierząt hodowanych w Polsce z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji, potrafi określić główne kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich, cechy wpływające na ich wartość użytkową; | RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U02 słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. | RWZR_10-_U01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U03 słuchacz zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich, potrafi ocenić programy profilaktyczne oraz wybrać najbardziej optymalny program dla hodowli. | RWZR_10-_U02 | — | C-1 | T-A-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_K01 prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska; | RWZR_10-_K02 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W01 umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce | 2,0 | |
3,0 | umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W02 zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W03 zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U01 rozróżnia podstawowe rasy zwierząt hodowanych w Polsce z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji, potrafi określić główne kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich, cechy wpływające na ich wartość użytkową; | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyróżnić podstawowe kierunki użytkowania zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U02 słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy funkcjonowania układu rozrodczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U03 słuchacz zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich, potrafi ocenić programy profilaktyczne oraz wybrać najbardziej optymalny program dla hodowli. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-2_K01 prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska; | 2,0 | |
3,0 | Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwińczuk Z., Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005
- Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, Wyd. ART. Olsztyn, Olsztyn, 1998