Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody oceny stanu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody oceny stanu środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.2
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.2
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.2
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).2
T-A-5Testy biodegradacji.2
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej4
T-A-7Zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15
wykłady
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.2
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.2
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.2
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.2
T-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-7Rodzaje biosorbentów.1
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.1
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska7
A-A-3praca własna studenta związana z przygotowaniem projektu dotyczącego zastosowania określonych grup organizmów w ocenie stopnia skażenia środowiska8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się studenta do kolokwium7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-3pogadanka
M-4objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia każdej z form kształcenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego
S-5Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-6Ocena formująca: ocena aktywności
S-7Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-3S-3
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-4M-1, M-3S-3
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-2T-W-9M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_U01
Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
ZO_1A_U21R1A_U05C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-4, M-3, M-2, M-1S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i testach toksyczności biologicznych stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajeciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani określic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporzadkować tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska oraz okreslić ich dokładne zastosowanie. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_U01
Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
2,0
3,0Student proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywna postawę w propadowaniu działan prośrodowiskowych.

Literatura podstawowa

  1. Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.2
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.2
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.2
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).2
T-A-5Testy biodegradacji.2
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej4
T-A-7Zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.2
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.2
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.2
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.2
T-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-7Rodzaje biosorbentów.1
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.1
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska7
A-A-3praca własna studenta związana z przygotowaniem projektu dotyczącego zastosowania określonych grup organizmów w ocenie stopnia skażenia środowiska8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się studenta do kolokwium7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O4.1_W01wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-A-5Testy biodegradacji.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O4.1_W02zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i testach toksyczności biologicznych stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajeciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O4.1_W03wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
Treści programoweT-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani określic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporzadkować tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska oraz okreslić ich dokładne zastosowanie. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O4.1_U01Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
Treści programoweT-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
Metody nauczaniaM-4objaśnienie
M-3pogadanka
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O4.1_K01ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-A-5Testy biodegradacji.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-4objaśnienie
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywna postawę w propadowaniu działan prośrodowiskowych.