Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Hipoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hipoterapia
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW6 15 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
C-2znajomość kryteriów doboru koni do hipoterapii pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, zdrowia, płci, umiejętności i pokroju
C-3student potrafi przygotować konia do zajęć hipoterapeutycznych, zna kardynalne zasady prowadzenia zajęć i asekuracji pacjenta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.3
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.3
T-L-3Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładziepracy z dziećmi z Mpd i dzieci upośledzonych umysłowo – filmy.3
T-L-4Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.1
10
wykłady
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.4
T-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.4
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”3
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii2
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zaliczenia praktycznego1
A-L-3zaliczenie praktyczne1
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3udział w konsultacjach2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
ZO_1A_W12, ZO_1A_W11R1A_W02, R1A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_U01
Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-3T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
ZO_1A_K07R1A_K05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować, nie zna kryteriów doboru koni do hipoterapii.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje, zna jedynie część kryteriów dodboru koni do hipoterapii, nie odpisuje ich wystarczająco szczegółowo.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje, wskazuje część kryteriów doboru koni do hipoterapii, opisuje je w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje większość kryteriów doboru koni do hipoterapii.
4,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje wszystkie kryteria doboru koni do hipoterapii.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i wyczerpująco opisuje wszystkie kryteria doboru koni do hipoterapii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_U01
Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
2,0student nie potrafi przygotować konia do hipoterapii, nie zna spossbów asekuracji, nie wykazuje aktywności
3,0student potrafi z pomocą osoby trzeciej przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, nie zna sposobów asekuracji , nie wykazuje aktywności
3,5student potrafi z niewielką pomocą przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, zna sposoby asekuracji , wykazuje umiarkowaną aktywność
4,0student potrafi samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
4,5student wykazuje aktywność w czasie zajęć, potrafi w pełni samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
5,0student wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć, potrafi samodzielnie w pełni przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna i prezentuje sposoby asekuracji pacjenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2006
  2. Strumińska A., (pod red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie., PWRiL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Strauß I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
  2. Teichman Engel B., (pod red.), Terapeutyczna jazda konna, strategie rehabilitacji., Fundacja Hipoterapia-Na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 2004
  3. różni, Hipoterapia, Polskie Tow.Hipoterapeutyczne, kwartalnik, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.3
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.3
T-L-3Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładziepracy z dziećmi z Mpd i dzieci upośledzonych umysłowo – filmy.3
T-L-4Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.4
T-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.4
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”3
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii2
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zaliczenia praktycznego1
A-L-3zaliczenie praktyczne1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3udział w konsultacjach2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D7_W01student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”
T-W-2Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa. Film „Nasz autyzm”.
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.
T-L-3Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładziepracy z dziećmi z Mpd i dzieci upośledzonych umysłowo – filmy.
T-L-4Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować, nie zna kryteriów doboru koni do hipoterapii.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje, zna jedynie część kryteriów dodboru koni do hipoterapii, nie odpisuje ich wystarczająco szczegółowo.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje, wskazuje część kryteriów doboru koni do hipoterapii, opisuje je w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje większość kryteriów doboru koni do hipoterapii.
4,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje wszystkie kryteria doboru koni do hipoterapii.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i wyczerpująco opisuje wszystkie kryteria doboru koni do hipoterapii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D7_U01Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3student potrafi przygotować konia do zajęć hipoterapeutycznych, zna kardynalne zasady prowadzenia zajęć i asekuracji pacjenta
Treści programoweT-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przygotować konia do hipoterapii, nie zna spossbów asekuracji, nie wykazuje aktywności
3,0student potrafi z pomocą osoby trzeciej przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, nie zna sposobów asekuracji , nie wykazuje aktywności
3,5student potrafi z niewielką pomocą przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, zna sposoby asekuracji , wykazuje umiarkowaną aktywność
4,0student potrafi samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
4,5student wykazuje aktywność w czasie zajęć, potrafi w pełni samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
5,0student wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć, potrafi samodzielnie w pełni przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna i prezentuje sposoby asekuracji pacjenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-D7_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć