Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Turystyka alternatywna i aktywna na obszarach wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka alternatywna i aktywna na obszarach wiejskich | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi turystyki ze szczególnym uwzględnieniem ruchu turystycznego na obszarach wiejskich w Polsce, Unii Europejskiej i innych regionach świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasoby i walory turystyczno - rekreacyjne Polski. | 2 |
T-A-2 | Baza materialna turystyki i rekreacji składnikiem produktu turystycznego. | 2 |
T-A-3 | Rodzaje i funkcje bazy noclegowej. | 1 |
T-A-4 | Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju. | 2 |
T-A-5 | Produkty turystyczne województwa zachodniopomorskiego. | 1 |
T-A-6 | Specjalizacja i reakcja na rynki niszowe sposobem pozyskania klienta w turystyce. | 1 |
T-A-7 | Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne obiektów zabytkowych, miejscowości o znaczeniu krajoznawczym, terenów leśnych, obszarów chronionych oraz dróg. | 1 |
T-A-8 | Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi. | 1 |
T-A-9 | Zajęcia terenowe. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza podstawowych pojęć dotyczących turystyki. | 2 |
T-W-2 | Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie). | 2 |
T-W-3 | Czynniki rozwoju współczesnej turystyki. | 1 |
T-W-4 | Funkcje i dysfunkcje turystki. | 1 |
T-W-5 | Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich. | 2 |
T-W-6 | Struktura geograficzna światowej turystyki. | 2 |
T-W-7 | Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji. | 1 |
T-W-8 | Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku. | 1 |
T-W-9 | Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego | 1 |
T-W-10 | Specyfika turystyki wiejskiej. Wiejska baza noclegowa w Polsce. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
M-5 | Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładachi ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu turystycznego, stan rozwoju wybranych form turystyki alternatywnej i aktywnej, zasoby wiejskiej bazy noclegowej w Polsce oraz skutki rozwoju turystyki wiejskiej w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. | ZO_1A_W08, ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-4, M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu turystyki, potrafi wyznaczyć na obszarze Polski regiony turystyczne oraz opracować analizę SWOT wybranej miejscowości lub gminy (powiatu) w aspekcie jej potencjalnych lub rzeczywistych funkcji turystycznych. | ZO_1A_U13, ZO_1A_U03, ZO_1A_U04 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-4, M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego. | ZO_1A_K05, ZO_1A_K06, ZO_1A_K07, ZO_1A_K01, ZO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-4, M-1, M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu turystycznego, stan rozwoju wybranych form turystyki alternatywnej i aktywnej, zasoby wiejskiej bazy noclegowej w Polsce oraz skutki rozwoju turystyki wiejskiej w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich w Polsce i na świecie. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu turystyki, potrafi wyznaczyć na obszarze Polski regiony turystyczne oraz opracować analizę SWOT wybranej miejscowości lub gminy (powiatu) w aspekcie jej potencjalnych lub rzeczywistych funkcji turystycznych. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz ćwiczeń, nie umie dokonać analizy wpływu wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów oraz ćwiczeń, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O101_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Alejziak W., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wyd. ALBIS, Kraków, 1999
- Dębniewska M., Tkaczuk M., Agroturystyka. Koszty – ceny – efekty, Poltext, Warszawa, 1997
- Drzewiecki M., Podstawy agroturystyki, Oficyna Wyd. Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2001
- Gaworecki W. W., Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
- Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Drzewiecki M., Wiejska przestrzeń rekreacyjna, Instytut Turystyki, Warszawa, 1992
- Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995