Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Gerontologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gerontologia
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Pępiak <jan.udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 10 0,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie programów profilaktycznych dla poszczególnych gatunków zwierząt5
5
laboratoria
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG2
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG3
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami4
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania2
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych2
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka2
15
wykłady
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)3
T-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt4
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat2
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_W01
Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
ZO_1A_W15R1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_U01
Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
ZO_1A_U10R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_W01
Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_U01
Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. J.D. Hoskins, tłum. K. Anusz, I. Bissenin, M. Garncarz, M. Jank, T. Mastalerz, R. Niziołek, R. Sapierzyński, A. Pomianowski, Geriatria i gerontologia psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie programów profilaktycznych dla poszczególnych gatunków zwierząt5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG2
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG3
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami4
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania2
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych2
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)3
T-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt4
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat2
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury9
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-D7_W01Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi
Treści programoweT-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie
T-A-1Opracowanie programów profilaktycznych dla poszczególnych gatunków zwierząt
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-D7_U01Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi
Treści programoweT-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie
T-A-1Opracowanie programów profilaktycznych dla poszczególnych gatunków zwierząt
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0