Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 35 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-5, M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-6M-3, M-5, M-4, M-1S-1, S-4
ZO_1A_ZO-S-C8_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
ZO_1A_W10, ZO_1A_W06R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-12, T-W-7, T-W-8M-5, M-4, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8, T-L-15, T-L-14, T-W-6, T-W-11M-3, M-5, M-1S-2
ZO_1A_ZO-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-L-9M-3, M-2, M-5, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-C8_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_W01student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-2Sekcja pszczoły
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-3Anatomia pszczoly
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
M-5film
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-7Budowa i systemy uli
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_W03zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-W-7Wychów matek i trutni
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
Metody nauczaniaM-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-10Wprawianie węzy
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-L-13Wytop wosku
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-11Zakłdanie pasieki
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
M-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu