Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego3
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego3
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt3
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał3
T-A-5Białka ostrej fazy3
15
wykłady
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego2
T-W-2Budowa przeciwciał2
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny2
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz2
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna2
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym2
T-W-7Rozpoznawanie antygenu2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Samodzielne studiowanie materiału z wykładów8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
ZO_1A_W15, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
ZO_1A_U10, ZO_1A_U08R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
ZO_1A_U08R1A_U05C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
ZO_1A_K06, ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
ZO_1A_K07R1A_K05C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie nazywać, rozróżnić oraz scharakteryzować składowych układu immunologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie definiować wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie potrafi objaśnić mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
2,0Student nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmów obronnych organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
2,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Student nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Student ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego3
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego3
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt3
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał3
T-A-5Białka ostrej fazy3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego2
T-W-2Budowa przeciwciał2
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny2
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz2
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna2
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym2
T-W-7Rozpoznawanie antygenu2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Samodzielne studiowanie materiału z wykładów8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie nazywać, rozróżnić oraz scharakteryzować składowych układu immunologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_W02Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie definiować wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie potrafi objaśnić mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_U02Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_U03Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmów obronnych organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_K01Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.2_K02Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-5Białka ostrej fazy
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Student ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt