Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Sokolnictwo i jastrzębiarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sokolnictwo i jastrzębiarstwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość biologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.4
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.2
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych2
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.2
T-A-5Układanie sokoła.2
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem3
15
wykłady
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie2
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa2
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego2
T-W-5Trofea sokolnicze2
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych2
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O162_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O162_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
ZO_1A_U21R1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O162_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O162_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O162_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieślikowski M., Sokolnictwo, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.4
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.2
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych2
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.2
T-A-5Układanie sokoła.2
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie2
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa2
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego2
T-W-5Trofea sokolnicze2
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych2
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O162_W01Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O162_U01Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O162_K01Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Treści programoweT-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu