Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Zastosowanie informatyki w alternatywnych metodach doświadczeń na zwierzętach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie informatyki w alternatywnych metodach doświadczeń na zwierzętach | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zastosowanie zwierząt do badań |
W-2 | Dobrostan zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu rozwijania alternatywnych metod, poprzez zastosowanie technik komputerowych, które mogą ograniczyć liczbę badań z udziałem żywych zwierząt. |
C-2 | Przedstawienie przesłanek skłaniających do konieczności wykorzystywania najnowszych zdobyczy technicznych w doświadczeniach biomedycznych i dydaktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metodyka przeprowadzania badań na żywych organizmach. | 2 |
T-W-2 | Rozwój metod alternatywnych jako możliwość ograniczenia wykorzystywania zwierząt w pracach badawczych z dziedziny nauk biomedycznych i biologicznych. | 2 |
T-W-3 | Informatyka jako nauka wspierające badania naukowe. Równania regresji. | 2 |
T-W-4 | Dane statystyczne w kształtowaniu liczby zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych z uwzględnieniem gatunków zwierząt oraz stopnia inwazyjności badań. | 2 |
T-W-5 | Organizacje wspierające badania ograniczające udział zwierząt w eksperymentach Narzędzia informatyczne wykorzystywane w doświadczeniach biologicznych i dydaktyce. | 4 |
T-W-6 | Podstawy teoretyczne metody QSAR. Porównanie in silico i in vitro w badaniach metabolicznych. Komputerowe wspomaganie badania leków, badań klinicznych, techniki szybkiej analizy parametrów fizjologicznych. Techniki komputerowe QSAR, QSPR, QSMR, QSTR w farmakokinetyce. | 6 |
T-W-7 | Wykorzystanie danych epidemiologicznych w światowych bazach komputerowych | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie łączy internetowych w poszerzaniu umiejętności i wiedzy z zakresu badań nauk biomedycznych | 2 |
T-W-9 | Modele MD- PVC-Rat, Koken i symulatory multimedialne w zdobywaniu umiejętności manualnych i praktycznych | 2 |
T-W-10 | Banki tkanek i komórek (CBTiMG, Guz Biobank) | 2 |
T-W-11 | Przegląd i zapoznanie z programami komputerowymi symulującymi działanie leku i anestetyków na określony układ. | 3 |
T-W-12 | Podsumowanie wykładów i zaliczenie. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w ykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie referatów w formie prezentacji z wybranych zagadnień | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przy użyciu komputera |
M-2 | Film dydaktyczny |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 student rozumie i wskazuje celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbęzwierzat wykorzystywanych do doświadczeń | ZO_2A_W01, ZO_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | ZO_2A_U02, ZO_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student jest zorientowany w możliwościch zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | ZO_2A_K07 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 student rozumie i wskazuje celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbęzwierzat wykorzystywanych do doświadczeń | 2,0 | student nie definiuje, nie rozumie i nie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń |
3,0 | student definiuje ale w niewielkim zakresie wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń | |
3,5 | student definiuje i wskazuje celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń | |
4,0 | student definiuje, rozumie i potrafi wskazać na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń | |
4,5 | student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń | |
5,0 | student dokładnie definiuje, rozumie i wskazuje na celowość wykorzystania technik i technologii informatycznych w badaniach zastępujących lub ograniczających liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń i proponuje ciekawe rozwiązania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | 2,0 | Student nie umie wykorzystwywać dostępnych technik informatycznych w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | |
3,5 | Student umie wykorzystwywać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | |
4,0 | Student umie wykorzystwywać i dobierać dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | |
4,5 | Student umie wykorzystwywać i dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce | |
5,0 | Student umie opracować, wykorzystwywać, dobierać oraz łączyć dostępne techniki informatyczne w celu ograniczenia liczby zwierząt wykorzystywanych do badań eksperymentalnych i w dydaktyce |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student jest zorientowany w możliwościch zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | 2,0 | Student nie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest zorientowany w możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | |
3,5 | Student jest zorientowany i raczej świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | |
4,0 | Student jest zorientowany i świadomy o możliwościach zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | |
4,5 | Student jest zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt | |
5,0 | Student jest kreatywny, zorientowany, świadomy i postrzega możliwości zastosowania technik informatycznych zastępujących zwierzęta w badaniach oraz etycznego traktowania zwierząt i otwarty na dalszy swój rozwój |
Literatura podstawowa
- Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
- Sejm RP, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U.2005.33.289, Warszawa, 2005
- Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
- Godawska E.., Pękala E, Kieć-Kononowicz K., Porównanie metabolizmu prazikwantelu in silico i in vitro. Prace eksperymentalne., Biotechnologia (68), 215–222, 2005, 68
Literatura dodatkowa
- Metody alternatywne dostępne w UE dla celów regulacyjnych., Część B Aneksu V do Dyrektywy 67/548/EC, EU, 2011
- Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2011, www.animalab.pl