Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz.1)2
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz. 2)2
T-A-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)2
T-A-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 1)2
T-A-6Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 2)2
T-A-7Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)3
15
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Populacja i jej struktura cz. 1 (biologiczne i wyłączne atrybuty populacji, dynalika liczebności, zagęszczenie)2
T-W-3Populacja i jej struktura - cz. 2 (struktura wiekowa, rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność)2
T-W-4Populacja i jej struktura cz 3 (struktura płciowa i wiekowa)2
T-W-5Populacja i jej struktura – cz. 4 (struktura socjalna, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej)2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – cz.1 (przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia)2
T-W-11Ekologia człowieka - cz. 2. (formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja)2
T-W-12Ekologia człowieka - cz. 3 (liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne).2
T-W-13Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-14Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 1).2
T-W-15Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 2).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów8
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie zlecanej lektury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
ZO_2A_W04, ZO_2A_W08R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U07R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz.1)2
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz. 2)2
T-A-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)2
T-A-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 1)2
T-A-6Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 2)2
T-A-7Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Populacja i jej struktura cz. 1 (biologiczne i wyłączne atrybuty populacji, dynalika liczebności, zagęszczenie)2
T-W-3Populacja i jej struktura - cz. 2 (struktura wiekowa, rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność)2
T-W-4Populacja i jej struktura cz 3 (struktura płciowa i wiekowa)2
T-W-5Populacja i jej struktura – cz. 4 (struktura socjalna, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej)2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – cz.1 (przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia)2
T-W-11Ekologia człowieka - cz. 2. (formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja)2
T-W-12Ekologia człowieka - cz. 3 (liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne).2
T-W-13Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-14Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 1).2
T-W-15Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 2).2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów8
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie zlecanej lektury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0