Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Psychologia architektury i percepcja kompozycji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia architektury i percepcja kompozycji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
projektyP1 45 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiada podstawową wiedzę zwiazaną z wykształceniem inzyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapis mentalny wykres wrazeń - drogi dojscia z uczelni do domu z zazn. Punktów naj+ i naj -3
T-P-2opracowanie indywidualne zaobserwowanej manipulacji w architekturze3
T-P-3percepcja wybranego obiektu miasta Szczecina12
T-P-4transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne12
T-P-5projekt kolorystyki witrażowej ze wskazaniem jej emocjonalnego oddziaływania6
T-P-6studenckie prezentacje indywidualne9
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Krótki zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta1
T-W-2Emocjonalne oddziaływanie przestrzeni architektonicznej w aspekcie psychologii percepcji1
T-W-3PSYCHOLOGIA PERCEPCJI A PIĘKNO. / Definiowanie kompozycji dzieła sztuki w oparciu o ewolucję pojęcia piękna z punktu widzenia psychologii percepcji. Obiektywizm, subiektywizm a relacjonizm/1
T-W-4Kompozycja architektoniczna. Demonstracja formy najprostszej w świetle percepcji kompozycji architektonicznej1
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej, jej kanony i zasady w świetle percepcji kompozycji architektonicznej. Budowa kompozycji architektonicznej; 4 konwencje1
T-W-6Znaczenie działań interdyscyplinarnych w percepcji kompozycji; muzyka a architektura, znaczenie rytmu.1
T-W-7Wstęp do percepcji wizualnej w świetle psychologii architektury i koncepcji energii przestrzeni. DWUFAZOWOŚĆ PERCEPCJI: WRAŻENIE I RACJONALIZOWANIE /3-stopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza/. Koncepcja nakładania energetycznego „rastra” emocjonalnego, pobudzanie częstotliwości energii wspomnieniowych.1
T-W-8Percepcja wizualna, prawa, zasady, granice. Znaczenie warstwy obiektywnej i subiektywnej w percepcji.1
T-W-9Percepcja wizualna - Złudzenia wizualne a percepcja kompozycji architektonicznej1
T-W-10Psychologia kolorów.1
T-W-11Oddziaływanie kolorów ze szczególnym uwzględnieniem witraża1
T-W-12Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.1
T-W-13Postrzeganie przestrzeni zorientowanej /znaczenie postrzegania kierunków/ w percepcji architektury.1
T-W-14Architektura jutra w świetle teorii pól energetycznych i percepcji energii przestrzeni w nawiązaniu do teorii chaosu i fizyki kwantowej.1
T-W-15Manipulacje w architekturze.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wykonanie ćwiczenia na zajęciach2
A-P-2prezentacja i omówienie ćwiczenia na zajęciach2
A-P-3obserwacje w terenie, prezentacje wybranych przez studentów obiektów, omówienie ich percepcji i dyskusja7
A-P-4wybranie utworu muzycznego, aktywne słuchanie i wykonanie impresji graficznych i w kolorze, wykresu wrazeń, wykresu graficznego, transpozycji przestrzennej do tej muzyki7
A-P-5wykonanie ćwiczenia i zespołowa prezentacja wraz z dyskusją6
A-P-6opracowanie i i prezentacja na zajeciach wybranego zagadnienia dotyczacego psychologii architektury na zajeciach, dyskusja6
30
wykłady
A-W-1aktywna obecność na wykładach15
A-W-2praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IX/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
A_2A_W05, A_2A_W06, A_2A_W15T2A_W02, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IX/1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
A_2A_U01T2A_U08, T2A_U11InzA2_U01C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IX/1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
A_2A_K02T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IX/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IX/1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
2,0
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IX/1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WAiF, Warszawa
  2. Bańka A., Psychologiczna struktura projektowa środowiska.Studium przestzreni architektonicznej., Wyd.Politechniki Poznańskiej, Poznań
  3. Lenartowicz J.K., O psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków
  4. Lenartowicz J.K., Słownik psychologii architektury dla studiujacych architekturę, Politechnika Krakowska, Kraków
  5. Satkiewicz-Parczewska A., Kompozycja architektoniczna a jej percepcja, Wyd. Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa
  2. Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Politechnika Szczecińska, Szzczecin
  3. Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapis mentalny wykres wrazeń - drogi dojscia z uczelni do domu z zazn. Punktów naj+ i naj -3
T-P-2opracowanie indywidualne zaobserwowanej manipulacji w architekturze3
T-P-3percepcja wybranego obiektu miasta Szczecina12
T-P-4transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne12
T-P-5projekt kolorystyki witrażowej ze wskazaniem jej emocjonalnego oddziaływania6
T-P-6studenckie prezentacje indywidualne9
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Krótki zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta1
T-W-2Emocjonalne oddziaływanie przestrzeni architektonicznej w aspekcie psychologii percepcji1
T-W-3PSYCHOLOGIA PERCEPCJI A PIĘKNO. / Definiowanie kompozycji dzieła sztuki w oparciu o ewolucję pojęcia piękna z punktu widzenia psychologii percepcji. Obiektywizm, subiektywizm a relacjonizm/1
T-W-4Kompozycja architektoniczna. Demonstracja formy najprostszej w świetle percepcji kompozycji architektonicznej1
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej, jej kanony i zasady w świetle percepcji kompozycji architektonicznej. Budowa kompozycji architektonicznej; 4 konwencje1
T-W-6Znaczenie działań interdyscyplinarnych w percepcji kompozycji; muzyka a architektura, znaczenie rytmu.1
T-W-7Wstęp do percepcji wizualnej w świetle psychologii architektury i koncepcji energii przestrzeni. DWUFAZOWOŚĆ PERCEPCJI: WRAŻENIE I RACJONALIZOWANIE /3-stopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza/. Koncepcja nakładania energetycznego „rastra” emocjonalnego, pobudzanie częstotliwości energii wspomnieniowych.1
T-W-8Percepcja wizualna, prawa, zasady, granice. Znaczenie warstwy obiektywnej i subiektywnej w percepcji.1
T-W-9Percepcja wizualna - Złudzenia wizualne a percepcja kompozycji architektonicznej1
T-W-10Psychologia kolorów.1
T-W-11Oddziaływanie kolorów ze szczególnym uwzględnieniem witraża1
T-W-12Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.1
T-W-13Postrzeganie przestrzeni zorientowanej /znaczenie postrzegania kierunków/ w percepcji architektury.1
T-W-14Architektura jutra w świetle teorii pól energetycznych i percepcji energii przestrzeni w nawiązaniu do teorii chaosu i fizyki kwantowej.1
T-W-15Manipulacje w architekturze.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykonanie ćwiczenia na zajęciach2
A-P-2prezentacja i omówienie ćwiczenia na zajęciach2
A-P-3obserwacje w terenie, prezentacje wybranych przez studentów obiektów, omówienie ich percepcji i dyskusja7
A-P-4wybranie utworu muzycznego, aktywne słuchanie i wykonanie impresji graficznych i w kolorze, wykresu wrazeń, wykresu graficznego, transpozycji przestrzennej do tej muzyki7
A-P-5wykonanie ćwiczenia i zespołowa prezentacja wraz z dyskusją6
A-P-6opracowanie i i prezentacja na zajeciach wybranego zagadnienia dotyczacego psychologii architektury na zajeciach, dyskusja6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywna obecność na wykładach15
A-W-2praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IX/1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
A_2A_W06w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
A_2A_W15zna obszary oddziaływania projektowania i planowa-nia na społeczeństwo i jakość życia jednostek (per-cepcja, ergonomia, potrzeby niepełnosprawnych)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Krótki zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta
T-W-2Emocjonalne oddziaływanie przestrzeni architektonicznej w aspekcie psychologii percepcji
T-W-3PSYCHOLOGIA PERCEPCJI A PIĘKNO. / Definiowanie kompozycji dzieła sztuki w oparciu o ewolucję pojęcia piękna z punktu widzenia psychologii percepcji. Obiektywizm, subiektywizm a relacjonizm/
T-W-4Kompozycja architektoniczna. Demonstracja formy najprostszej w świetle percepcji kompozycji architektonicznej
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej, jej kanony i zasady w świetle percepcji kompozycji architektonicznej. Budowa kompozycji architektonicznej; 4 konwencje
T-W-6Znaczenie działań interdyscyplinarnych w percepcji kompozycji; muzyka a architektura, znaczenie rytmu.
T-W-7Wstęp do percepcji wizualnej w świetle psychologii architektury i koncepcji energii przestrzeni. DWUFAZOWOŚĆ PERCEPCJI: WRAŻENIE I RACJONALIZOWANIE /3-stopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza/. Koncepcja nakładania energetycznego „rastra” emocjonalnego, pobudzanie częstotliwości energii wspomnieniowych.
T-W-8Percepcja wizualna, prawa, zasady, granice. Znaczenie warstwy obiektywnej i subiektywnej w percepcji.
T-W-9Percepcja wizualna - Złudzenia wizualne a percepcja kompozycji architektonicznej
T-W-10Psychologia kolorów.
T-W-11Oddziaływanie kolorów ze szczególnym uwzględnieniem witraża
T-W-12Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
T-W-13Postrzeganie przestrzeni zorientowanej /znaczenie postrzegania kierunków/ w percepcji architektury.
T-W-14Architektura jutra w świetle teorii pól energetycznych i percepcji energii przestrzeni w nawiązaniu do teorii chaosu i fizyki kwantowej.
T-W-15Manipulacje w architekturze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IX/1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem
Treści programoweT-P-1Zapis mentalny wykres wrazeń - drogi dojscia z uczelni do domu z zazn. Punktów naj+ i naj -
T-P-2opracowanie indywidualne zaobserwowanej manipulacji w architekturze
T-P-3percepcja wybranego obiektu miasta Szczecina
T-P-6studenckie prezentacje indywidualne
T-P-5projekt kolorystyki witrażowej ze wskazaniem jej emocjonalnego oddziaływania
T-P-4transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IX/1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem
Treści programoweT-P-1Zapis mentalny wykres wrazeń - drogi dojscia z uczelni do domu z zazn. Punktów naj+ i naj -
T-P-2opracowanie indywidualne zaobserwowanej manipulacji w architekturze
T-P-3percepcja wybranego obiektu miasta Szczecina
T-P-6studenckie prezentacje indywidualne
T-P-5projekt kolorystyki witrażowej ze wskazaniem jej emocjonalnego oddziaływania
T-P-4transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0