Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Urbanistyka i planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urbanistyka i planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia 2 stopnia lub jednolite magisterskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności poprawnego analizowanie struktur zurbanizowanych |
C-2 | Opanowanie współczesnych metod badania przestrzeni urbanistycznych |
C-3 | Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Czasoprzestrzeń w urbanistyce | 2 |
T-S-2 | Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej | 6 |
T-S-3 | Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej | 2 |
T-S-4 | Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich | 2 |
T-S-5 | Sylwety miejskie | 2 |
T-S-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
T-S-7 | Podstawy prawne planowania przestrzennego | 1 |
T-S-8 | Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego | 1 |
T-S-9 | Planowanie przestrzenne w Polsce | 1 |
T-S-10 | Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych | 1 |
T-S-11 | Egzamin pisemny | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Prezentacje tematyczne przygotowane przez studentów | 1 |
A-S-2 | Uczestnictwo w seminariach | 17 |
A-S-3 | Praca własna | 40 |
A-S-4 | Udział w Kolokwium | 1 |
A-S-5 | Udział w egzaminie | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Prezentacja |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Wycieczki tematyczne |
M-5 | Samodzielne przygotowywanie wystąpień |
M-6 | Studiowanie materiałów źródłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_W01 Przyswojenie wiedzy z dziedziny urbanistyki i planowania przestrzennego | AU_3A_W02, AU_3A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_U01 Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne projektowe dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej oraz planowania przestrzennego. | AU_3A_U03, AU_3A_U05, AU_3A_U09, AU_3A_U10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_K01 Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i naukowej. | AU_3A_K01, AU_3A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_W01 Przyswojenie wiedzy z dziedziny urbanistyki i planowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_U01 Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne projektowe dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej oraz planowania przestrzennego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-05_K01 Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i nauce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kevin Lynch, Obraz miasta, Archivolta, Kraków, 2011, 9788393111800
- Jan Gehl, Miasta dla ludzi, RAM, Warszawa, 2014, 9788392861041
- Jan Maciej Chmielewski, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001, 978-83-7207-907-7
- Aleksander Wallis, Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990
- Wejchert J., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Karwińska Anna, Gospodarka przestrzenna: uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jan Gehl, Życie między budynkami, RAM Sp. z o. o., 2013