Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 2,70,44zaliczenie
wykładyW7 27 2,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość hydrologii i hydrauliki
W-2Zaliczony przedmiot "Podstawy wodociągów i kanalizacji"
W-3Znajomość rysunku technicznego, programu AutoCAD i Microsoft Office

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.18
18
wykłady
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.3
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.3
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-8Bilans ścieków.2
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej3
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.2
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.44
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu.16
A-P-4Zaliczenie projektu.2
80
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału20
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu19
A-W-4Udział w egzaminie2
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan. Posiada podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
B_1A_W12, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_U01
Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
B_1A_K01, B_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan. Posiada podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_U01
Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektowac najprostsze podstawowe układy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). Projekt sieci wod.-kan. wykonany jest poprawnie. Opis techniczny wykonany na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  3. Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
  4. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
  5. Wytyczne do projektowania i wykonwstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
  2. Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.3
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.3
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-8Bilans ścieków.2
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej3
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.2
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.2
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.44
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu.16
A-P-4Zaliczenie projektu.2
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału20
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu19
A-W-4Udział w egzaminie2
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/BW/D/03_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan. Posiada podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
Treści programoweT-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-8Bilans ścieków.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/BW/D/03_U01Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
Treści programoweT-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-8Bilans ścieków.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektowac najprostsze podstawowe układy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). Projekt sieci wod.-kan. wykonany jest poprawnie. Opis techniczny wykonany na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/BW/D/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
Treści programoweT-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-8Bilans ścieków.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0