Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Technologia wody i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody i ścieków
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,10,44zaliczenie
wykładyW1 9 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia, biologia, matematyka, podstawy technologii wody i ścieków
W-2znajomość programu CAD, rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z charakterystyką wód naturalnych i nowoczesnymi procesami ich uzdatniania
C-2wyrobienie umiejętności wyboru technologii uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z metodami oczyszczania ścieków w warunkach tlenowych oraz metodą hydrofitowej oczyszczalni ścieków
C-4zapoznanie studentów z projektem przydomowej oczyszczalni ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe.9
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka jakościowa wód naturalnych. Fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy uzdatniania wody. Uzdatnianie wód podziemnych w warstwie wodonośnej. Oczyszczanie ścieków w warunkach tlenowych. Charakterystyka metody hydrofitowej w oczyszczaniu ścieków. Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. Zastosowanie oczyszczalni hydrofitowej do oczyszczania wód opadowych, ścieków przemysłowych oraz odciekówze składowisk. Zasady projektowania oczyszczalni hydrofitowej.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych9
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków12
A-P-5Zaliczenie projektu3
34
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-4Zaliczenie wykładów2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentyjący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych. Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena za zaliczenie przeprowadzone po odbytych wykłądach w formie pisemnej, jako pytania otwarte. Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/5_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać dostępne technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Umieć określić ich wpływ na środowisko naturalne. Mieć poszerzoną wiedzę z technologii wody i ścieków. Znać technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz pracę urządzeń tam wykorzystywanych.
S_2A_W03, S_2A_W08, S_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-3, C-2, C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/5_U01
Student potrafi zaprojektować przydomową oczyszczalnię ścieków z programie CAD. Potrafi zaprojektować i wyliczyć objętość osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego, filtrów piaskowych. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunkudo istniejących już przydomowych oczyszczalni ścieków.
S_2A_U20, S_2A_U08, S_2A_U19T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U05, InzA2_U08C-4T-P-1M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii wody i oczyszczania ścieków. Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
S_2A_K02, S_2A_K05, S_2A_K06T2A_K01, T2A_K03, T2A_K06InzA2_K02C-3, C-2, C-4, C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/5_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać dostępne technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Umieć określić ich wpływ na środowisko naturalne. Mieć poszerzoną wiedzę z technologii wody i ścieków. Znać technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz pracę urządzeń tam wykorzystywanych.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wymienia substancje niebezpieczne występujące w ściekach i ich wpływ na środowisko. Poprawnie tłumaczy procesy technologiczne uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wie jak zaprojektować prostą przydomową oczyszczalnię ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/5_U01
Student potrafi zaprojektować przydomową oczyszczalnię ścieków z programie CAD. Potrafi zaprojektować i wyliczyć objętość osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego, filtrów piaskowych. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunkudo istniejących już przydomowych oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie gospodarki odpadami. Poprawnie oblicza wielkość prostej przydomowej oczyszczalni ścieków. Projekt wykonany jest poprawnie w programie CAD bez błędów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii wody i oczyszczania ścieków. Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy . Jego wyniki są mało rzetelne. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dymaczewski Z., Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS Odz. Wielkopolski, Poznań, 2011
  2. Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczanie wód i ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  3. Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  4. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
  5. Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
  6. Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki Sp. Z o.o., 2010
  7. Rak R., Bezpieczna woda wodociągowa. Zarządzanie ryzykiem w systemie zaopatrzenia w wodę., Of. Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
  2. Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka jakościowa wód naturalnych. Fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy uzdatniania wody. Uzdatnianie wód podziemnych w warstwie wodonośnej. Oczyszczanie ścieków w warunkach tlenowych. Charakterystyka metody hydrofitowej w oczyszczaniu ścieków. Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. Zastosowanie oczyszczalni hydrofitowej do oczyszczania wód opadowych, ścieków przemysłowych oraz odciekówze składowisk. Zasady projektowania oczyszczalni hydrofitowej.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych9
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach1
A-P-4Przygotowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków12
A-P-5Zaliczenie projektu3
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
A-W-4Zaliczenie wykładów2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/5_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać dostępne technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Umieć określić ich wpływ na środowisko naturalne. Mieć poszerzoną wiedzę z technologii wody i ścieków. Znać technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz pracę urządzeń tam wykorzystywanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
S_2A_W08Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
S_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami oczyszczania ścieków w warunkach tlenowych oraz metodą hydrofitowej oczyszczalni ścieków
C-2wyrobienie umiejętności wyboru technologii uzdatniania wody
C-1zapoznanie studentów z charakterystyką wód naturalnych i nowoczesnymi procesami ich uzdatniania
Treści programoweT-P-1Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe.
T-W-1Charakterystyka jakościowa wód naturalnych. Fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy uzdatniania wody. Uzdatnianie wód podziemnych w warstwie wodonośnej. Oczyszczanie ścieków w warunkach tlenowych. Charakterystyka metody hydrofitowej w oczyszczaniu ścieków. Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. Zastosowanie oczyszczalni hydrofitowej do oczyszczania wód opadowych, ścieków przemysłowych oraz odciekówze składowisk. Zasady projektowania oczyszczalni hydrofitowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentyjący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena za zaliczenie przeprowadzone po odbytych wykłądach w formie pisemnej, jako pytania otwarte. Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje technologie uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wymienia substancje niebezpieczne występujące w ściekach i ich wpływ na środowisko. Poprawnie tłumaczy procesy technologiczne uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Wie jak zaprojektować prostą przydomową oczyszczalnię ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/5_U01Student potrafi zaprojektować przydomową oczyszczalnię ścieków z programie CAD. Potrafi zaprojektować i wyliczyć objętość osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego, filtrów piaskowych. Potrafi interpretować i znależć rozwiązania alternatywne w stosunkudo istniejących już przydomowych oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
S_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
S_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z projektem przydomowej oczyszczalni ścieków.
Treści programoweT-P-1Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe.
Metody nauczaniaM-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych. Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie gospodarki odpadami. Poprawnie oblicza wielkość prostej przydomowej oczyszczalni ścieków. Projekt wykonany jest poprawnie w programie CAD bez błędów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii wody i oczyszczania ścieków. Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
S_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
S_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami oczyszczania ścieków w warunkach tlenowych oraz metodą hydrofitowej oczyszczalni ścieków
C-2wyrobienie umiejętności wyboru technologii uzdatniania wody
C-4zapoznanie studentów z projektem przydomowej oczyszczalni ścieków.
C-1zapoznanie studentów z charakterystyką wód naturalnych i nowoczesnymi procesami ich uzdatniania
Treści programoweT-P-1Projekt przydomowej oczyszczalni ścieków. Obliczenie czynnej objętości osadnika gnilnego. Zaprojektowanie osadnika gnilnego, drenażu rozsączającego. Filtry piaskowe.
T-W-1Charakterystyka jakościowa wód naturalnych. Fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy uzdatniania wody. Uzdatnianie wód podziemnych w warstwie wodonośnej. Oczyszczanie ścieków w warunkach tlenowych. Charakterystyka metody hydrofitowej w oczyszczaniu ścieków. Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. Zastosowanie oczyszczalni hydrofitowej do oczyszczania wód opadowych, ścieków przemysłowych oraz odciekówze składowisk. Zasady projektowania oczyszczalni hydrofitowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentyjący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych. Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena za zaliczenie przeprowadzone po odbytych wykłądach w formie pisemnej, jako pytania otwarte. Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy . Jego wyniki są mało rzetelne. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w dziedzinie technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i do poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0