Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w wod.-kan.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe w wod.-kan.
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 36 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość przedmiotu "Hydrologia"
W-2Znajomość przedmiotu "Hydraulika"
W-3Znajomość przedmiotu "Wodociągi i kanalizacja"
W-4Znajomość programu komputerowego Microsoft Office
W-5Podstawowa znajomość języka angielskiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia, gospodarka wodna oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie umiejętności budowy, symulacji i optymalizacji prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z powszechnie stosowanymi w kraju i na świecie programami komputerowymi, takimi jak EPANET, EPA SWMM, SewerCAD, StormCAD, WaterCAD, HydroCAD, WavinNET, czy EPI-Graf Koordynator, służącymi do symulacji i/lub projektowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowej i ich elementów. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, sporządzania planów i profili podłużnych, wymiarowania sieci i przewodów tłocznych, dobór pomp, sporzadzanie raportu. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.36
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera22
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia2
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/13_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. w różnych scenariach projektowych i/lub projektowania. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego problemu/systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
S_2A_W09, S_2A_W06T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/13_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego celu/projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji zadania projektowego przy użyciu danego programu i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić symulację zdarzeń/układu i prawidłowo odczytywać wyniki symulacji. Na podstawie przeprowadzonych symulacji komputerowych potrafii zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych systemów.
S_2A_U17, S_2A_U08T2A_U07, T2A_U18InzA2_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje układ/model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
S_2A_K01, S_2A_K06, S_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-1, C-4, C-5T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/13_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. w różnych scenariach projektowych i/lub projektowania. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego problemu/systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/13_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego celu/projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji zadania projektowego przy użyciu danego programu i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić symulację zdarzeń/układu i prawidłowo odczytywać wyniki symulacji. Na podstawie przeprowadzonych symulacji komputerowych potrafii zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych systemów.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje układ/model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. SWMM User's Manual, EPA, USA, 2010, v.5, EPA SWMM v.5 dokument pdf dostępny w internecie
  2. EPANET User's Manual, EPA, USA, 2010, EPANET2 - program i manual dostępne na stronach internetowych
  3. HydroCAD, 2014, internet www hydrocad
  4. Program: Koordynator, EPI-Graf, 2014, Strona interentowa www EPI-Graf
  5. Wavin NET, IntraSoft, 2014, Strony internetowe firm IntraSoft i Wavin

Literatura dodatkowa

  1. Programy firmy Bentley, Hestead Methods, USA, 2013, strona internetowa firmy Bentley

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z powszechnie stosowanymi w kraju i na świecie programami komputerowymi, takimi jak EPANET, EPA SWMM, SewerCAD, StormCAD, WaterCAD, HydroCAD, WavinNET, czy EPI-Graf Koordynator, służącymi do symulacji i/lub projektowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowej i ich elementów. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, sporządzania planów i profili podłużnych, wymiarowania sieci i przewodów tłocznych, dobór pomp, sporzadzanie raportu. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.36
36

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera22
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia2
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/13_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. w różnych scenariach projektowych i/lub projektowania. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego problemu/systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia, gospodarka wodna oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie umiejętności budowy, symulacji i optymalizacji prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z powszechnie stosowanymi w kraju i na świecie programami komputerowymi, takimi jak EPANET, EPA SWMM, SewerCAD, StormCAD, WaterCAD, HydroCAD, WavinNET, czy EPI-Graf Koordynator, służącymi do symulacji i/lub projektowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowej i ich elementów. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, sporządzania planów i profili podłużnych, wymiarowania sieci i przewodów tłocznych, dobór pomp, sporzadzanie raportu. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/13_U01Student potrafi wybrać odpowiednie oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego celu/projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji zadania projektowego przy użyciu danego programu i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić symulację zdarzeń/układu i prawidłowo odczytywać wyniki symulacji. Na podstawie przeprowadzonych symulacji komputerowych potrafii zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
S_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-2Zapoznanie studentów z anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia, gospodarka wodna oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie umiejętności budowy, symulacji i optymalizacji prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z powszechnie stosowanymi w kraju i na świecie programami komputerowymi, takimi jak EPANET, EPA SWMM, SewerCAD, StormCAD, WaterCAD, HydroCAD, WavinNET, czy EPI-Graf Koordynator, służącymi do symulacji i/lub projektowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowej i ich elementów. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, sporządzania planów i profili podłużnych, wymiarowania sieci i przewodów tłocznych, dobór pomp, sporzadzanie raportu. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/13_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje układ/model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
S_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
S_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci.
C-5Ukształtowanie umiejętności budowy, symulacji i optymalizacji prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z powszechnie stosowanymi w kraju i na świecie programami komputerowymi, takimi jak EPANET, EPA SWMM, SewerCAD, StormCAD, WaterCAD, HydroCAD, WavinNET, czy EPI-Graf Koordynator, służącymi do symulacji i/lub projektowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowej i ich elementów. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, sporządzania planów i profili podłużnych, wymiarowania sieci i przewodów tłocznych, dobór pomp, sporzadzanie raportu. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora
M-2Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu
M-3Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe
M-4Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0