Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 2,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej30
T-P-2Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego15
45
wykłady
T-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-2Instalacje parowe2
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary2
T-W-4Osprzęt kotłów parowych3
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe2
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych3
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych4
T-W-8Ogdazowanie wody2
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.2
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni3
T-W-11Kotłownie wodne wysokoparametrowe2
T-W-12Węzły cieplne3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego28
A-P-3Zaliczenie projektu1
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Samodzielna lektura3
A-W-5Obecność na egzaminie2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/1_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
S_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/1_U01
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
S_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/1_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
S_2A_K06T2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/1_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/1_U01
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/1_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej oraz węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008
  2. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
  2. Praca zbiorowa (red. Szczechowiak E.), Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło: budowa i eksploatacja, ENVIROTECH, Poznań
  3. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  4. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej30
T-P-2Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny2
T-W-2Instalacje parowe2
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary2
T-W-4Osprzęt kotłów parowych3
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe2
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych3
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych4
T-W-8Ogdazowanie wody2
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.2
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni3
T-W-11Kotłownie wodne wysokoparametrowe2
T-W-12Węzły cieplne3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego28
A-P-3Zaliczenie projektu1
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Samodzielna lektura3
A-W-5Obecność na egzaminie2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/1_W01Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/1_U01Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/1_K01Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Para wodna jako czynnik termodynamiczny
T-W-2Instalacje parowe
T-W-3Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-4Osprzęt kotłów parowych
T-W-5Przewody parowe i skroplinowe
T-W-6Urządzenia i osprzęt instalacji parowych
T-W-7Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych
T-W-8Ogdazowanie wody
T-W-9Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-10Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej oraz węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0