Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Pracownia mebla i detalu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia mebla i detalu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie studiów pierwszego stopnia kursu Wzornictwa. Podstawowa znajomość stosowanych w wytwarzaniu mebli materiałów i technologii. Podstawowa wiedza z zakresu ergonomii. |
W-2 | Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I stopnia (licencjackich) lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla studiów pierwszego stonia kierunku wzornictwo na innych uczelniach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla. |
C-2 | W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania. |
C-3 | Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową. |
C-4 | Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe. | 12 |
T-P-2 | Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu. | 16 |
T-P-3 | Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej | 16 |
T-P-4 | Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych. | 12 |
T-P-5 | Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji. | 4 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do przedmiotu i omówienie tematyki kursu. | 4 |
T-P-2 | Omówienie zasad ergonomii, metod oraz narzędzi wspomagających proces projektowania ergonomicznego. | 8 |
T-P-3 | Przegląd technologii wytwarzania, łączenia, spajania oraz charakterystyki materiałów stosowanych w wytwarzaniu mebli. Analiza kierunków rozwoju technologii wytwarzania. | 8 |
T-P-4 | Funkcjonowanie idei recyclingu i upcyclingu we współczesnym wzornictwie. Budowa obiektu użytkowego w ich oparciu. | 12 |
T-P-5 | Funkcjonowanie modułów jako formy użytkowe. Aranżacja przestrzeni w oparciu o wybrany moduł. | 12 |
T-P-6 | Powłoki wykończeniowe jako warstwa kontaktu z użytkownikiem. Omówienie i realizacja obiektów o zróżnicowanych wartościach haptycznych. | 12 |
T-P-7 | Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji. | 4 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Korekta projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C12_W01 ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia | Wz_2A_W04 | A2_W09 | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C12_U01 umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności | Wz_2A_U02 | A2_U12, A2_U14 | C-2 | T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C12_K01 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | Wz_2A_K02 | A2_K02 | C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C12_W01 ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C12_U01 umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | student przygotował co najmniej 60% zadanych prac | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C12_K01 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jabłoński Jan, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
- Jerzy Smardzewski, PROJEKTOWANIE MEBLI, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2009, ISBN 978-83-09-01033-3
- Ernst Rettelbusch, Podręcznik stylów - Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji, Arkady, 2013, ISBN 978-83-213-4815-5
- Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
Literatura dodatkowa
- Jerzy Smardzewski, Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
- Lesław Giełdowski, Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5