Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Dyplom magisterski | ||
Przedmiot | Pracownia dyplomowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Arkadiusz Marcinkowski <amarcinkowski@zut.edu.pl>, Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie wszystklch przewidzianych planem studów pracowni projektowych ze względu na fakt, iż Projektowa pracownia dyplomowa odwołuje się do doświadczeń lat poprzednich i stanowi ich rozwinięcie w realizacyjnym i teoretycznym opracowaniu pracy dyplomowej |
W-2 | Warunkiem przyjęcia do wybranej pracowni dyplomowej jest wcześniejsze zaliczenie w niej przynajmniej jednego semestru. Ponadto, w przypadku gdy liczba dyplomantów przewyższa liczbę miejsc w pracowni, prowadzący dokonuje selekcji na podstawie wcześniejszych osiągnięć studenta; zatem student zobowiązany jest do posiadania portfolia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przypomnienie, podsumowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu wzornictwa |
C-2 | Przypomnienie, podsumowanie i doskonalenie zdolności posługiwania się kluczowymi dla wzornictwa umiejętnościami projektowym |
C-3 | Wyćwiczenie u studenta umiejętności samodzielnej realizacji złożonego projektu wzorniczego, zarówno na poziomie warsztatowym, jak i teoretycznym |
C-4 | Doskonalenie u studenta umiejętności sprawnego prezentowania złożonego projektu wzorniczego, kompletnego pod względem treści opracowania, poprawnego metodycznie oraz czytelnego oraz atrakcyjnego wizualnie |
C-5 | Wpojenie studentowi świadomości potrzeby stałego weryfikowania i doskonalenia swych kompetencji zawodowych, np. w związku z poszukiwaniem pracy lub wyborem studiów drugiego stopnia |
C-6 | Wyćwiczenie u studenta nawyku skutecznego, racjonalnego działania w życiu zawodowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza metodycznych dróg rozwiązywania zadań projektowych | 6 |
T-P-2 | Metody prowadzenia badań na potrzeby projektowania wzorniczego | 8 |
T-P-3 | Metody ewaluacji projektowej | 6 |
T-P-4 | Wybrane zagadnienia wzornicze w kontekście gospodarczym, społecznym i historycznym | 4 |
T-P-5 | Analiza pola problemowego prowadząca do wybóru tematu pracy dyplomowej oraz definicja problemu projektowego stanowiącego temat pracy dyplomowej; studia wstępne oraz redefinicja problemu | 6 |
T-P-6 | Metodyczne prowadzenie procesu projektowego pod nadzorem opiekuna pracy dyplomowej skutkujące określeniem zdań do realizacji w toku pracy samodzielnej, takich jak: posukiwanie i weryfikacja danych, rozwijanie i uzupełnianie umiejętności itp. | 60 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających oraz sesjach rozwiązywania problemów | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w korektach pracy dyplomowej | 15 |
A-P-3 | Praca nad dyplomem w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi współdyplomantami; udział w korektach prac współdyplomantów (zwłaszcza w przypadku zbierzności tematu lub metody projektowej) | 45 |
A-P-4 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 45 |
A-P-5 | Samodzielne przygotowywanie projektu dyplomowego | 105 |
240 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego |
M-2 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-3 | Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych |
M-4 | Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu dyplomowego, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania; ocena teoretycznej pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu dyplomowego bądż przeddyplomowego, stanowiącego wprowadzenie do tematyki pracy dypolomowej |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-4 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
S-5 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C29_W01 zna kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym | Wz_2A_W02, Wz_2A_W03 | A2_W08, A2_W11 | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-5 |
Wz_2A_C29_W02 rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności | Wz_2A_W02, Wz_2A_W07 | A2_W08, A2_W12 | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C29_U01 umie samodzielnie podjąć się zadania projektowego i całościowo je zrealizować | Wz_2A_U02 | A2_U12, A2_U14 | C-3, C-6 | T-P-5, T-P-6 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Wz_2A_C29_U02 potrafi samodzielnie formułować i stosować projektowe kryteria decyzyjne | Wz_2A_U02, Wz_2A_U03 | A2_U12, A2_U13, A2_U14 | C-2, C-3 | T-P-5, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-5, S-3 |
Wz_2A_C29_U03 potrafi samodzielnie ustalić kryteria oceny i w oparciu o nie dokonać ewalucaji własnego projektu | Wz_2A_U03, Wz_2A_U04 | A2_U13, A2_U14 | C-2, C-3 | T-P-3 | M-2, M-3 | S-1, S-5, S-3 |
Wz_2A_C29_U04 potrafi nawiązać i prowadzić współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego | Wz_2A_U05 | A2_U15 | C-3, C-6 | T-P-6, T-P-1 | M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Wz_2A_C29_U05 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | Wz_2A_U09, Wz_2A_U10 | A2_U18, A2_U19, A2_U20 | C-4 | T-P-6 | M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C29_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi) | Wz_2A_K01 | A2_K01 | C-5 | T-P-4 | M-2, M-4 | S-3, S-2 |
Wz_2A_C29_K02 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_2A_K02 | A2_K02 | C-6 | T-P-6 | M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C29_W01 zna kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym | 2,0 | nie potrafi wypowiedzieć się na temat żadnej metody projektowej |
3,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej jedej wybranej przez siebie metody projektowej | |
3,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej dwóch wybranch przez siebie metod projektowych oraz zestawić je ze sobą | |
4,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wybranch przez siebie metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wybrane przez siebie | |
4,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wskazanych przez prowadzącego metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wybrane przez siebie | |
5,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wskazanych przez prowadzącego metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wskazane przez prowadzącego | |
Wz_2A_C29_W02 rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności | 2,0 | nie potrafi wypowiedzieć się na temat żadnego zagadnienia z zakresu teorii twórczości |
3,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat wybranego zagadnienie z zakresu twórczości | |
3,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej jednej z wybranych koncepcji twórczości | |
4,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej dwóch koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane dwa inne zagadnienia | |
4,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia | |
5,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia, potrafi umieść przynajmniej jedno zagadnienie w hipotetycznym przykładzie przypadku projektowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C29_U01 umie samodzielnie podjąć się zadania projektowego i całościowo je zrealizować | 2,0 | student nie jest w stanie podjąć się zadania projektowego i nie jest w stanie całościoweo go zrealizować mimo wydatnej pomocy opiekuna pracy dyplomowej |
3,0 | student potrafi podjąć się zadania projektowego i potrafi je zrealizować, potrzebuje jedak przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
3,5 | ||
4,0 | student potrafi podjąć się zadania projektowego i potrafi je zrealizować, potzrebuje przy tym niewielkiej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,5 | ||
5,0 | student całkowice samodzielnie potrafi podjąć się zadania projektowego, jak również całkowicie samodzielnie potrafi je zrealizować | |
Wz_2A_C29_U02 potrafi samodzielnie formułować i stosować projektowe kryteria decyzyjne | 2,0 | nie potraf formułować i stosować żadnego kryterium decyzyjnego, wszelkie decyzje projektowe pochodzą od opiekuna pracy dyplomowej |
3,0 | potrafi formułować i stosować jedynie podstawowe kryteria decyzyjne, potrzebuje przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
3,5 | potrafi formułować i stosować jedynie podstawowe kryteria decyzyjne, nie potrzebuje przy tym jednak znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej bądź też potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, potrzebuje przy tym jednak znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,0 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, potrzebuje przy tym jednak pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,5 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, potrzebuje przy tym nieznacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
5,0 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, nie potrzebuje przy tym żadnej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
Wz_2A_C29_U03 potrafi samodzielnie ustalić kryteria oceny i w oparciu o nie dokonać ewalucaji własnego projektu | 2,0 | nie potraf formułować oraz stosować żadnego kryterium ewaluacji własnego projektu, a wszelkie decyzje projektowe pochodzą od opiekuna pracy dyplomowej |
3,0 | potrafi formułować oraz stosować jedynie podstawowe kryteria ewaluacji własnego projektu i potrzebuje przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
3,5 | potrafi formułować oraz stosować jedynie podstawowe kryteria ewaluacji własnego projektu, jednak nie potrzebuje przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej; bądź też potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, jednak potrzebuje przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,0 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu, jednak potrzebuje przy tym pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,5 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu i potrzebuje przy tym nieznacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
5,0 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu i nie potrzebuje przy tym żadnej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
Wz_2A_C29_U04 potrafi nawiązać i prowadzić współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego | 2,0 | student w ogóle nie potrafi nawiązać i prowadzić współpracy z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie nawiązać i prowadzić współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego, potrzebuje przy tym jednak wydatnej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
3,5 | ||
4,0 | student samodzielnie nawiązuje i prowadzi współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego | |
4,5 | ||
5,0 | student w pełni samodzielnie, z łatwością nawiązuje i prowadzi współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji dyplomowego zadania projektowego, a swoim doświadczeniem dzieli się z innymi współdyplomantami | |
Wz_2A_C29_U05 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | 2,0 | student nie jest w stanie zaplanować i przygotować prezentacji projektu dyplomowego |
3,0 | student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu dyplomowego, prezentuje go w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób | |
3,5 | ||
4,0 | student planuje i przygotowuje prezentację projektu dyplomowego przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje go poprawnej formie i w poprawny sposób | |
4,5 | ||
5,0 | student planuje i przygotowuje prezentację projektu dyplomowego samodzielnie, prezentuje go w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C29_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi) | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności | |
Wz_2A_C29_K02 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | student nie potrafi określić techniczych warunków realizacji pracy dyplomowej lub też nie potrafi uzyskać dostęp do określonych materiałów i technologii; lub też działania studenta w oczywisty sposób są nieracjonalne ekonomicznie oraz niezgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych |
3,0 | student ze znaczną pomocą opiekuna pracy dyplomowej określa techniczne warunki realizacji pracy dyplomowej, a następnie jest nieefektywny w uzyskiwaniu dostęp do określonych materiałów i technologii; lub też działania studenta w dużym stopniu są nieekonomiczne oraz znacząco niezgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | student z pomocą opiekuna pracy dyplomowej określa techniczne warunki realizacji pracy dyplomowej, a następnie uzyskuje dostęp do określonych materiałów i technologii; działania studenta są poprawne ekonomiczne oraz dostatecznie zgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych | |
4,5 | ||
5,0 | student autonomicznie, bez pomocy opiekuna pracy dyplomowej określa techniczne warunki realizacji pracy dyplomowej, a następnie uzyskuje dostęp do określonych materiałów i technologii; działania studenta są przy tym ekonomiczne oraz zgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych |
Literatura podstawowa
- Turkka Keinonen, Roope Takala (red.), Product Koncept Design, Springer, Berlin, Heidelberg, 2006, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jonathan Cagan, Craig M. Vogel, Creating Breakthrough Products, Prentice-Hall, New Jersey, 2002, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Gerhard Heufler, Design Basics, Niggli, Sulgen, Zurich, 2004, III., Egz. dostępny u prowadzącego
Literatura dodatkowa
- Fulton Suri J., IDEO, Thoughtless Acts?, Chronicle Books, San Francisco, 2005, Egz. dostępny u prowadzącego
- Richard Morris, Projektowanie produktu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Egz. dostępny u prowadzącego
- Tom Kelley, The Art of Innovation, Currency and Doubleday, Nowy Jork, 2001, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
- Edward Nęcka i inni, Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005