Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny
Sylabus przedmiotu Finanse publiczne i elementy controllingu finansowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Audyt wewnętrzny | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse publiczne i elementy controllingu finansowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy przedsiębiorczości z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstwowych treści ustawy o finansach publicznych oraz zasad dyscypliny finansowej jednostki. |
C-2 | Wykształecenie umiejetności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego | 1 |
T-W-2 | Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy. | 1 |
T-W-3 | Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego. | 2 |
T-W-4 | Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego. | 2 |
T-W-5 | Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin. | 2 |
T-W-6 | Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 20 |
A-W-3 | Przegląd przekazanych materiałów do wykładów | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - pogadanka. |
M-2 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gospodarki budżetowej. Student posiada wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych. | AW_10A_W01, AW_10A_W02, AW_10A_W03, AW_10A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
AW_10A_WEk/PD/A1_W02 Student posiada wiedze o strukturze podatków, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | AW_10A_W01, AW_10A_W02, AW_10A_W03, AW_10A_W04 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_U01 Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego i podatkowego. | AW_10A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć. | AW_10A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gospodarki budżetowej. Student posiada wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. | |
AW_10A_WEk/PD/A1_W02 Student posiada wiedze o strukturze podatków, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_U01 Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego i podatkowego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
- red. M. Podstawka - praca zbiorowa, Finanse. Instytucje, instrumenty, podmioty, rynki, regulacje, PWN, Warszawa, 2011
- T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, PWN, Warszawa, 2010
- K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H.Beck, Warszawa, 2010