Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | E_1A_O19/1_U02 | Student potrafi zastosować techniki i narzędzia prezentacji wyników w praktyce oraz ocenić przydatność skonstruowanych modeli. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | E_1A_U01 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych |
---|
E_1A_U02 | Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych |
E_1A_U03 | Umie organizować pracę własną i zespołu |
E_1A_U04 | Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru |
E_1A_U08 | Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii |
E_1A_U11 | Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia |
E_1A_U12 | Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych |
E_1A_U07 | Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych |
E_1A_U09 | Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych |
E_1A_U16 | Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym |
E_1A_U17 | Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT) |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U04 | potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U05 | prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U06 | wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej |
S1A_U07 | analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia |
S1A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych |
S1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
S1A_U10 | posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Cel przedmiotu | C-2 | Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining). |
---|
C-3 | Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników. |
C-1 | Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych. |
Treści programowe | T-P-3 | Część trzecia – Prezentacja wyników:
VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli.
VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami.
IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych. |
---|
T-P-1 | Część pierwsza – Wprowadzenie:
I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy.
II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych.
III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe.
IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych. |
T-P-2 | Część druga – Techniki i metody eksploracji danych:
V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów.
VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki. |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie potrafi zastosować technik i narzędzi prezentacji wyników w praktyce oraz nie umie ocenić przydatności skonstruowanych modeli |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia |
4,0 | potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia |
4,5 | potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać zaawansowane obliczenia |
5,0 | potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz umie ocenić skonstruowane modele pod kontem ich przydatności do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych |