Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Rachunkowość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>, Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości1
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu3
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)2
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych2
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych2
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat2
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe1
T-A-8Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów2
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego2
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_W01
Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W01, E_1A_W08S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08C-1, C-2, C-3T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-3, S-1
E_1A_B7_W02
Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
E_1A_W02, E_1A_W11, E_1A_W06, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-3T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_U02
Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U20, E_1A_U05S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B7_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3M-4, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_W01
Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości wynikajacych z regulacji prawnych
3,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
3,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
4,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia większość zasad i funkcji rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
5,0Student definiuje pojęcie rachunkowości w szerokim i wąskim zakresie, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego
E_1A_B7_W02
Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
2,0Student nie potrafi omówić zasad dokumentacji, ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
3,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, sposób dokonywania zapisów księgowych oraz omawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
3,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, zna podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę i zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych i zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania rocznego sprawozdania finansowego
5,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych i sposoby weryfikacji stanu składników majątku , prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia ogólną charakterystykę rocznego sprawozdania finansowego omawiając zakres informacyjny, sposób sporządzania, budowę i powiązania bilansu oraz rachunku zysków i strat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_U02
Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B7_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowośc jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012, VII
  2. Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2011
  3. Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
  4. Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości1
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu3
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)2
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych2
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych2
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat2
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe1
T-A-8Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów2
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego2
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B7_W01Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości wynikajacych z regulacji prawnych
3,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
3,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres
4,0Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia większość zasad i funkcji rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy
5,0Student definiuje pojęcie rachunkowości w szerokim i wąskim zakresie, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B7_W02Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić zasad dokumentacji, ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym
3,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, sposób dokonywania zapisów księgowych oraz omawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
3,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, zna podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat
4,5Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę i zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych i zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania rocznego sprawozdania finansowego
5,0Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych i sposoby weryfikacji stanu składników majątku , prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia ogólną charakterystykę rocznego sprawozdania finansowego omawiając zakres informacyjny, sposób sporządzania, budowę i powiązania bilansu oraz rachunku zysków i strat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B7_U02Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
T-W-1System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B7_K01Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-8Kolokwium
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-4Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa)
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości