Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych ankietowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych ankietowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu matematyki i statystyki szkół wyższych, podstawy informatyki, a także ogólna wiedza ekonomiczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
C-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-3Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.5
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.5
T-P-3Część trzecia – Prezentacja wyników: VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli. VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami. IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu20
A-P-3Studiowanie literatury10
A-P-4Prezentacja projektu4
A-P-5Udział w konsultacjach11
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej (test), trwające 45 minut.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/1_W01
Student zna modele i techniki odkrywania cennych informacji oraz rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07S1A_W01, S1A_W06C-2, C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1, S-2
E_1A_O19/1_W02
Student zna metody analizy dużych zbiorów informacji.
E_1A_W10, E_1A_W12, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07S1A_W01, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08C-2, C-3, C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/1_U01
Student umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U07, E_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2M-1S-2
E_1A_O19/1_U02
Student potrafi zastosować techniki i narzędzia prezentacji wyników w praktyce oraz ocenić przydatność skonstruowanych modeli.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U16, E_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_1A_K05, E_1A_K09, E_1A_K08, E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-2, C-3, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/1_W01
Student zna modele i techniki odkrywania cennych informacji oraz rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych.
2,0nie posiada wiedzy na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji oraz nie rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
4,0posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
4,5posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
5,0posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji oraz rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych, potrafi samodzielnie zaproponować odpowiednie metody do rozwiązania problemów o tematyce społeczno-gospodarczej
E_1A_O19/1_W02
Student zna metody analizy dużych zbiorów informacji.
2,0nie posiada wiedzy na temat metod analizy dużych zbiorów informacji
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych oraz zna popularne pakiety komputerowe wykorzystywane do operacji na dużych zbiorach danych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/1_U01
Student umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining.
2,0nie umie przygotować danych do analiz statystycznych i Data Mining
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, przygotować wstępnie dane do analiz statystycznych i Data Mining
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining
4,0potrafi samodzielnie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining
4,5umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining oraz potrafi wykonać odpowiednie analizy z pomocą popularnych pakietów komputerowych
5,0umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining, wykonać odpowiednie analizy z pomocą popularnych pakietów komputerowych oraz zinterpretować uzyskane wyniki
E_1A_O19/1_U02
Student potrafi zastosować techniki i narzędzia prezentacji wyników w praktyce oraz ocenić przydatność skonstruowanych modeli.
2,0nie potrafi zastosować technik i narzędzi prezentacji wyników w praktyce oraz nie umie ocenić przydatności skonstruowanych modeli
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia
4,0potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia
4,5potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać zaawansowane obliczenia
5,0potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz umie ocenić skonstruowane modele pod kontem ich przydatności do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy przy wsparciu nauczyciela
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Larose D. T., Odkrywanie wiedzy z danych: wprowadzenie do eksploracji danych, PWN, Warszawa, 2006, Seria: Informatyka-Zastosowania
  2. Lasek M., Metody Data Mining w analizowaniu i prognozowaniu kondycji ekonomicznej przedsiębiorstw, Wyd. Difin, 2007
  3. Podręcznik, Statystyka i Data Mining w badaniach naukowych, StatSoft, Warszawa-Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Han J., Kamber M., Data Mining Concepts & Techniques, Morgan Kaufman Publishers, 2000
  2. Podręcznik, Statystyka i Data Mining w praktyce, StatSoft, Warszawa-Kraków, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.5
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.5
T-P-3Część trzecia – Prezentacja wyników: VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli. VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami. IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu20
A-P-3Studiowanie literatury10
A-P-4Prezentacja projektu4
A-P-5Udział w konsultacjach11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19/1_W01Student zna modele i techniki odkrywania cennych informacji oraz rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Treści programoweT-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej (test), trwające 45 minut.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji oraz nie rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
4,0posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
4,5posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji, potrafi wyjaśnić jak działają algorytmy eksploracji danych
5,0posiada wiedzę na temat modeli i technik odkrywania cennych informacji oraz rozumie jak działają algorytmy eksploracji danych, potrafi samodzielnie zaproponować odpowiednie metody do rozwiązania problemów o tematyce społeczno-gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19/1_W02Student zna metody analizy dużych zbiorów informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-3Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Treści programoweT-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej (test), trwające 45 minut.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat metod analizy dużych zbiorów informacji
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod analizy dużych zbiorów informacji i potrafi wskazać możliwości zastosowania omawianych narzędzi do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych oraz zna popularne pakiety komputerowe wykorzystywane do operacji na dużych zbiorach danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19/1_U01Student umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-3Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Treści programoweT-P-3Część trzecia – Prezentacja wyników: VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli. VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami. IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych.
T-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie przygotować danych do analiz statystycznych i Data Mining
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, przygotować wstępnie dane do analiz statystycznych i Data Mining
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining
4,0potrafi samodzielnie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining
4,5umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining oraz potrafi wykonać odpowiednie analizy z pomocą popularnych pakietów komputerowych
5,0umie przygotować dane do analiz statystycznych i Data Mining, wykonać odpowiednie analizy z pomocą popularnych pakietów komputerowych oraz zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19/1_U02Student potrafi zastosować techniki i narzędzia prezentacji wyników w praktyce oraz ocenić przydatność skonstruowanych modeli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-3Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Treści programoweT-P-3Część trzecia – Prezentacja wyników: VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli. VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami. IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych.
T-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować technik i narzędzi prezentacji wyników w praktyce oraz nie umie ocenić przydatności skonstruowanych modeli
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia
4,0potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać wstępne obliczenia
4,5potrafi samodzielnie zastosować popularne techniki i narzędzia prezentacji wyników do pracy na zbiorach danych i wykonać zaawansowane obliczenia
5,0potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz umie ocenić skonstruowane modele pod kontem ich przydatności do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19/1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z eksploracyjną metodą analizy dużych zbiorów informacji (ang. Data Mining).
C-3Przygotowanie do praktycznego stosowania procedur Data Mining oraz interpretacji uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie z modelami i technikami odkrywania ukrytych cennych informacji oraz zrozumienie jak działają algorytmy eksploracji danych.
Treści programoweT-P-3Część trzecia – Prezentacja wyników: VII. Techniki i narzędzia prezentacji wyników oraz sposoby oceny modeli. VIII. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część I). Organizacja zbiorów danych wykorzystywanych w analizach Data Mining. Tworzenie projektów analizy danych i zarządzanie projektami. IX. Korzystanie z pakietu komputerowego Statistica (część II). Metody budowy diagramów analizy danych, wizualizacja graficzna danych, transformacje zmiennych, problemy związane z brakami danych, selekcja zmiennych dla potrzeb eksploracji danych.
T-P-1Część pierwsza – Wprowadzenie: I. Ogólna postać procesu ekstrakcji wiedzy. II. Zasilenia informacyjne, struktura i organizacja danych. III. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część I). Filtracje i wykrywanie wartości nietypowych. Metody uzupełniania braków danych. Eliminacja ilości zmiennych i problemy wielowymiarowe. IV. Przygotowanie danych do: analiz statystycznych i Data Mining (część II). Wybór najlepszych zmiennych do modelu. Transformacje cech i kategoryzacje zmiennych ilościowych.
T-P-2Część druga – Techniki i metody eksploracji danych: V. Metody prognozowania – standardy modelowania i analiza wyników. Zastosowanie regresji logistycznej, drzewa decyzyjnego, sieci neuronowych. Generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w prognozowaniu oraz tworzenie raportów projektów. VI. Metody grupowania obiektów: k-średnich, sieci Kohonena oraz generowanie i wykorzystanie kodów scoringowych w grupowaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy − wykład ilustrowany slajdami i przykładami praktycznymi w wybranym środowisku narzędziowym, dyskusja rozwiązań pochodzących z literatury i praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej (test), trwające 45 minut.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt opracowany z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy przy wsparciu nauczyciela
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych