Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie kapitałem intelektualnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty kapitału intelektualnego
C-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
C-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
C-4Zrozumienie zależności między wzrostem kapitału intelektualnego i konkurencyjnością przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego2
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego2
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego2
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego1
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego1
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie literatury9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z testu i studium przypadku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_W01
Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
E_2A_W08S2A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_U01
posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
E_2A_U18S2A_U01, S2A_U03, S2A_U05C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-2
E_2A_D5/6_U02
umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
E_2A_U03S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_K01
umiejętność pracy w grupie
E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03C-2, C-3T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_W01
Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
2,0nie opanował
3,0Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
3,5Opanował w stopniu ponad dostatecznym
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_U01
posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność wykorzystania wybranych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5umiejętność wykorzystania różnych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_2A_D5/6_U02
umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_K01
umiejętność pracy w grupie
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność pracy w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska, Kapitał intelektualny, Wolters Kluwer, Kraków, 2006
  2. W. Kotarba, Ochrona wiedzy, a kapitał intelektualny organizacji, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008
  2. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego2
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego2
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego2
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego1
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego1
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie literatury9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/6_W01Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
3,5Opanował w stopniu ponad dostatecznym
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/6_U01posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność wykorzystania wybranych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5umiejętność wykorzystania różnych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/6_U02umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
C-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D5/6_K01umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
C-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność pracy w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym