Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Wycena nieruchomości
Sylabus przedmiotu Gospodarka finansowa JST:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka finansowa JST | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinnien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw finansów i ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumieć wpływ JST na rozwój lokalny |
C-2 | Student powinien posiadać wiedzę z zasad pozyskania środków z Uni Europejskiej oraz znać zasady budżetowe JST, |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę ze źródeł pozyskania dochodów przez JST oraz znać wydatki JST |
C-4 | Student powinien potrafic obliczać wysokośc deficytu budzetowego oraz długu publicznego, |
C-5 | Student powinien rozumieć istotę nadzoru JST oraz znać rolę RIO |
C-6 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania gminy, powiatu i województwa | 2 |
T-A-2 | Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. | 2 |
T-A-3 | Analiza podatków i opłat lokalnych | 2 |
T-A-4 | Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego. | 1 |
T-A-5 | Metody analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. | 2 |
T-A-6 | Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego. | 1 |
T-A-7 | Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego | 2 |
T-A-8 | Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym | 2 |
T-A-9 | Pozyskiwanie środków unijnych przez JST | 2 |
T-A-10 | Zarządzanie finansami w JST | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego. | 1 |
T-W-3 | Wydatki jednostek samorządu terytorialnego. | 1 |
T-W-4 | Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego. | 1 |
T-W-5 | Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. | 2 |
T-W-6 | Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-7 | Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym | 1 |
T-W-8 | Budżet zadaniowy | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury | 35 |
A-A-2 | Uczestnictwo na ćwiczeniach | 18 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 35 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Cyztanie wskazanej literatury | 14 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda sytuacyjna |
M-5 | Wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2_W01 Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO | E_2A_W02, E_2A_W03 | S2A_W02, S2A_W03 | C-5 | T-W-1, T-W-7, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_D7/2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów | E_2A_W03, E_2A_W11 | S2A_W02, S2A_W03, S2A_W08 | C-1 | T-W-5, T-A-5, T-A-10 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_D7/2_W03 Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego, | E_2A_W06, E_2A_W10 | S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2_U01 Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego | E_2A_U01 | S2A_U01 | C-4 | T-W-4, T-A-6 | M-1, M-4, M-2 | S-1 |
E_2A_D7/2_U02 Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST | E_2A_U02 | S2A_U02 | C-2 | T-W-6, T-W-8, T-A-8, T-A-9 | M-5, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | E_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K06 | C-6 | T-W-8, T-A-5, T-A-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2_W01 Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO | 2,0 | Student nie rozumie istoty nadzoru nad JST oraz nie zna roli RIO |
3,0 | Student rozumie istotę naddzoru nad JST | |
3,5 | Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO | |
4,0 | Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna podstawowe metody analizy finansowej JST | |
4,5 | Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego i zna jego zalety | |
E_2A_D7/2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu finansów JST i nie rozumie wpływu JST na rozwój lokalny |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, bardzo dobrze rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny | |
E_2A_D7/2_W03 Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego, | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu dochodów i wydatków JST |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST, zna klasyfikację dochodów | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów, | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, wie jakie dochody mają największy udział w dochodach JST |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2_U01 Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego | 2,0 | Student nie potrafi okreslić sposobu ani obliczać wielkości deficytu budżetowego oraz długu publicznego |
3,0 | Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej | |
3,5 | Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo | |
4,0 | Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST | |
4,5 | Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu | |
5,0 | Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, tbardzo dobrze wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu | |
E_2A_D7/2_U02 Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST | 2,0 | Student nie potrafi określić zasad pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wskazać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST | |
3,5 | Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, | |
4,0 | Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać co najmniej jeden przykład pozyskania środków unijnych przez JST | |
4,5 | Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać przykłady pozyskania środków unijnych przez JST, | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze określać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, i potrafi podać kilka przykładów pozyskania środków unijnych, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Kleer J., Samorząd lokalny – dobro publiczne, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Filipiak B., Strategie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, PWE, Warszawa, 2008
- Brzozowska K., Czarny A., Zbaraszewski W., Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki Finanse Rynku, Szczecin, 2006
- Lubińska T., Franek S. Będzieszak M., Potencjał dochodowy samorządu w Polsce na tle zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, DIFIN, Warszawa, 2008
- Kożuch A., Brzozowska K., Współczesne problemy zarządzania finansami lokalnymi, Fundacja Współczesne Zarządzanie, Kraków, 2006
- Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
- Gajoch H., Sprawozdawczość budżetowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, ODDK, 2008
Literatura dodatkowa
- Patrzałek L. red., Stan i kierunki rozwoju finansowo samorządu terytorialnego, WSB, Poznań, 2007
- Borodo A. (red.), Słownik finansów samorządowych, TNOIK, 2007
- Wojnicki J, Samorząd lokalny w Polsce i Europie, AH, Pułtusk, 2008
- Podstawki M. (red.), Finanse, PWN, Warszawa, 2010