Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena bilansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe1
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia1
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych1
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania1
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów1
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa1
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków2
9
wykłady
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa2
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów2
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań2
T-W-5Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć45
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia36
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
E_2A_W01, E_2A_W08S2A_W01, S2A_W07C-1T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D7/3_W02
Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
E_2A_W01, E_2A_W09, E_2A_W11S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W08C-2, C-1T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U11S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D7/3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U06S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08C-2, C-1T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-8, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
E_2A_K02, E_2A_K03S2A_K02, S2A_K03C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D7/3_K02
student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07C-2, C-1T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
2,0Student nie zna podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
E_2A_D7/3_W02
Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
2,0Student nie zna modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
E_2A_D7/3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań
E_2A_D7/3_K02
student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rzowiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student w minimalnym stopniu angazuje się w .pracę w grupie, proponowane przez niego rozwiązania są nie zawsze poprawne, część samodzielnych odpowiedzi jest błędna
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiazywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiazywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu sa prawidłowe. potrafi uzasadnić wybór proponowanego rozwiazania do danego problemu, przeprowadzić ocene wyników i wskaza inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Komentarz do ustawy o rachunkowosci, Lexis Nexis, Warszawa, 2011, V
  2. B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Komentarz do ustawy o rachunkowosci, Lexis Nexis, Warszawa, 2011, V
  3. B. Nadolna, zasady, 2011
  4. B. Nadolna, zasady, 2011
  5. R. Niemczyk, Wycena aktywów i pasywów.Porady.Przykłady. Praktyka, A.Drągowski, Poznań, 2008, I
  6. R. Niemczyk, Wycena aktywów i pasywów.Porady.Przykłady. Praktyka, A.Drągowski, Poznań, 2008, I
  7. A. Michalczyk, P.Fill, Problemy wyceny aktywów i pasywów według MSR/MSSF i ustawy o rachunkowosci, Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Kadr, Warszawa, 2007, I
  8. A. Michalczyk, P.Fill, Problemy wyceny aktywów i pasywów według MSR/MSSF i ustawy o rachunkowosci, Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Kadr, Warszawa, 2007, I
  9. red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość w jednostkach gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I
  10. red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość w jednostkach gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I

Literatura dodatkowa

  1. A. Helin, L. Kramarczuk, Wycena aktywów i pasywów, ODDK, Gdańsk, 2003
  2. B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2012, I
  3. A. Helin, L. Kramarczuk, Wycena aktywów i pasywów, ODDK, Gdańsk, 2003
  4. B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2012, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe1
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia1
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych1
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania1
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów1
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa1
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa2
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów2
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań2
T-W-5Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć45
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia36
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zajęć13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-5Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_W02Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-5Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_U01Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-5Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_U02Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-W-2Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
T-W-3Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-4Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_K02student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rzowiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student w minimalnym stopniu angazuje się w .pracę w grupie, proponowane przez niego rozwiązania są nie zawsze poprawne, część samodzielnych odpowiedzi jest błędna
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiazywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiazywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu sa prawidłowe. potrafi uzasadnić wybór proponowanego rozwiazania do danego problemu, przeprowadzić ocene wyników i wskaza inne możliwości