Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości rolnych i leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości rolnych i leśnych | ||
Specjalność | Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości i metod wyceny |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: ocena zgromadzonych danych, argumentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych pojęć i części składowych nieruchomości i sposobów ich wyceny |
C-2 | Umiejętność objaśniania, rozróżniania, wskazywania problemu i doboru metod, praktcznego ich stosowania i rozwiązywania zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości rolnych i ich części składowych (zasiewy i uprawy, działki siedliskowe | 5 |
T-A-2 | Wycena sadów i plantacji wieloletnich,szklarni i inspektów,gruntów pod stawami i rowami pełniącymi funkcje melioracji wodnych | 2 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości leśnych( gruntu leśnego, drzew i drzewostanów) | 6 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych | 2 |
T-A-5 | Wycena parków, ogrodów i zieleńców | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rolnictwa: nieruchomości rolne,grunt rolny i gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, jakość ziemi rolniczej, | 1 |
T-W-2 | Zasady gospodarki nieruchomościami rolnymi: ochrona gruntów rolnych i leśnych, gospodarowanie Zasobem Własności Rolnej SP | 1 |
T-W-3 | Podstawy leśnictwa: pojęcielasów i drzewostanów, plany urządzenia lasówjako źródło danych, przestrzenny podział lasów,oograniczenia w obrocie lasami, zasady gospodarowania nieruchomościanmi rolnymi | 2 |
T-W-4 | Podstawy gospodarki wodnej | 2 |
T-W-5 | Podstawy leśnictwa | 2 |
T-W-6 | Zasady gospodarki nieruchomościami | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotownie do zajęć ( zebranie danych , studiowanie przepisów prawa ) | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-A-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-5 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-6 | Czytanie wskazanej literatury iprzygotowanie dozajęć | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
M-4 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-5 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: F - ocena zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: P - ocena testu jednokrotnego wyboru z pytaniami sprawdzającymi wiedzę z teorii jak i praktyki wyceny w zakresie przewidzianym dla podstaw wyceny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/14_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | E_1A_W01 | S1A_W01 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D8/14_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | E_1A_W01 | S1A_W01 | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D8/14_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | E_1A_W01 | S1A_W01 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/14_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz wartości części składowych | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_D8/14_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/14_K01 Świadomy i zorientowny w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | E_1A_K04 | S1A_K04 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/14_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie umie wymienić i zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie wykorzystuje i definiuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
E_1A_D8/14_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | 2,0 | nie umie wymienić i zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie wykorzystuje i definiuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
E_1A_D8/14_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | identyfikuje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | identyfikuje w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | identyfikuje w stopniu dobrym okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
4,5 | identyfikuje w stopniu więcej niz dobrym okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
5,0 | identyfikuje w stopniu bardzo dobrym okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/14_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz wartości części składowych | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich prac. |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | prezentuje wyniki i umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
E_1A_D8/14_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować pojęć i metod |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | prezentuje wyniki i umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/14_K01 Świadomy i zorientowny w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Konowalczuk J. i inni, Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych, Zachodnie centrum organizacji, Zielona Góra, 2008
- Nowak A., Wycena lasów, Edukcaterra Sp.z o o, Olsztyn, 2010
- Podgórski M. i inni, Podstawy wyceny lasów, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2001
- Cymerman R. ( red ), Podstawy rolnictwa i wycena nieruchomości rolnych, Edukaterra, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- Łaguna T., Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2001