Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka gospodarczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena ryzyka gospodarczego | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych w tym z rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki matematycznej, ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statgraphic i Statistica |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować wgrupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości |
C-2 | Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia | 3 |
T-L-2 | Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka) | 3 |
T-L-3 | Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka | 2 |
T-L-4 | Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) | 1 |
T-W-2 | źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka | 1 |
T-W-3 | koszty ryzyka w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-4 | postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji | 1 |
T-W-5 | koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, | 1 |
T-W-6 | TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia) | 1 |
T-W-7 | Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka) | 1 |
T-W-8 | Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka. | 1 |
T-W-9 | Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie referatów | 4 |
A-L-2 | Uczestnictwo w laboratoriach | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia egzaminu | 1 |
A-W-2 | Opracowywanie wzorów | 1 |
A-W-3 | Czytanie literatury | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/8_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/8_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/8_U01 Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U06, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U14, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/8_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U06, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U14, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/8_K01 Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/8_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka | |
3,5 | potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości | |
4,0 | wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości | |
4,5 | wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | |
5,0 | wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | |
E_1A_D1/8_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka | |
3,5 | Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem | |
4,0 | Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem | |
4,5 | Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/8_U01 Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka | |
3,5 | Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować | |
4,0 | Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka | |
4,5 | Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem | |
5,0 | Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | |
E_1A_D1/8_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka | |
3,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem | |
4,0 | Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem | |
4,5 | Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/8_K01 Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
- Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
- Mruka H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa, 2003
- Trzpiot G., Wybrane modele oceny ryzyka Podejście nieklasyczne, PWE, Warszawa, 2008
- Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
- Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
- Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
- Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
- Mruka H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa, 2003
- Trzpiot G., Wybrane modele oceny ryzyka Podejście nieklasyczne, PWE, Warszawa, 2008
- Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
- Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
- Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997