Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Rynki finansowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynki finansowe | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość finansów i bankowości |
W-2 | Znajomość makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej a ponadto wykazuje się umiejętnością pozyskania informacji o rynku |
C-2 | Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku finansowego oraz ocenić ich ryzyko inwestycyjne |
C-3 | Student zna instytucje rynku finansowego i ich rolę na rynku |
C-4 | Student wykazuje praktyczną umiejętność obliczania, analizy i interpretacji wskaźników rynku kapitałowego |
C-5 | Student umie odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku finansowym oraz wykazać się umiejętnością syntetycznej oceny sytuacji różnych zjawisk na rynku kapitałowym. Student właściwie dobiera instrumenty rynku kapitałowego do sytuacji w zależności od oczekiwań inwestora |
C-6 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wskaźniki rynku kapitałowego | 3 |
T-L-2 | Analiza fundamentalna | 2 |
T-L-3 | Analiza techniczna | 1 |
T-L-4 | Wycena instrumentów pochodnych | 2 |
T-L-5 | Zarządzanie jednostkami uczestnictwa funduszy inwestycyjnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i podział rynku finansowego | 2 |
T-W-2 | Instytucje rynku finansowego i ich rola | 2 |
T-W-3 | Instrumenty rynku finansowego - wprowadzenie | 1 |
T-W-4 | Akcje -zasady obrotu | 1 |
T-W-5 | Obligacje - zasady obrotu | 1 |
T-W-6 | Nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce | 1 |
T-W-7 | Centra finansowe na świecie | 1 |
T-W-8 | Kryzysy finansowe - przyczyny i ich konsekwencje | 1 |
T-W-9 | Ryzyko inwestycyjne metody oceny ryzyka | 1 |
T-W-10 | Źródła inforamcji o rynku | 1 |
T-W-11 | Zarys strategii inwestycyjnych | 1 |
T-W-12 | Indeksy giełdowe i i ch znaczenie | 1 |
T-W-13 | Giełda papierów wartościowych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w labolatoriach | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Objaśnienie, |
M-3 | Metoda przypadków, |
M-4 | Prezentacje mulimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/7_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego. Rozumie znaczenie rynku finansowego dla gospodarki wolnorykonwej | E_1A_W01, E_1A_W11 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_D1/7_W02 Student ma wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonownia | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-13 | M-4, M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_D1/7_W03 Student ma wiedzę z zakresu instrumentów rynku finansowego i zna sposoby ich wykorzystania | E_1A_W06 | S1A_W06 | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/7_U01 Student potrafi dokonać podstaowej interpretacji procesów zachodzących na rynku finansowym | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_D1/7_U02 Student potrafi w praktyce obliczać podstawowe, najważniejsze wskaźniki rynku finansowego | E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08 | C-4 | T-L-1, T-W-9, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/7_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-6 | T-L-5, T-W-1, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/7_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego. Rozumie znaczenie rynku finansowego dla gospodarki wolnorykonwej | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia rynku finansowego i jego roli dla gospdarki wolnorynkowej |
3,0 | Student prawidłowo definuje rynek finansowy | |
3,5 | Student definuje rynek finansowy i wie jak się dzieli, | |
4,0 | Student definuje rynek finansowy i wie jak się dzieli, rozumie wpływ rynku finansowego na gospodarkę | |
4,5 | Student definuje rynek finansowy i wie jak się dzieli, rozumie wpływ rynku finansowego na gospodarkę, zna przykłady zmian na rynku i ich wpływ na gospodarkę | |
5,0 | Student bardzo dobrze definuje rynek finansowy i wie jak się dzieli, rozumie wpływ rynku finansowego na gospodarkę, zna liczne przykłady zmian na rynku finansowym i ich wpływ na gospodarkę | |
E_1A_D1/7_W02 Student ma wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonownia | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej instytucji rynku finansowego lub ma niedostateczną wiedzę na ten temat |
3,0 | Student potrafi okreścli co najmniej 2 instytucje rynku finansowego | |
3,5 | Student potrafi okreslić co najmniej 3 instytucje rynku finansowego | |
4,0 | Student potrafi okreslić co najmniej 4 instytucje rynku finansowego | |
4,5 | Student potrafi okreslić co najmniej 4 instytucje rynku finansowego i rozumie ich funkcjonowanie | |
5,0 | Student potrafi okreslić co najmniej 5 instytucje rynku finansowego i rozumie ich funkcjonowanie | |
E_1A_D1/7_W03 Student ma wiedzę z zakresu instrumentów rynku finansowego i zna sposoby ich wykorzystania | 2,0 | Student nie zna instrumentów rynku finansowego |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu co najmniej 2 instrumentów finansowych | |
3,5 | Student ma wiedzę z zakresu co najmniej 3 instrumentów finansowych | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu co najmniej 4 instrumentów finansowych | |
4,5 | Student ma wiedzę z zakresu co najmniej 4 instrumentów finansowych, podaje przykłady ich zastosowania | |
5,0 | Student ma wiedzę z zakresu co najmniej 4 instrumentów finansowych, zna przykłady ich zastosowania, rozumie ich wady i zalety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/7_U01 Student potrafi dokonać podstaowej interpretacji procesów zachodzących na rynku finansowym | 2,0 | Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku lub niedostatecznie dokonuje takich interpretacji |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i zinterpretować co najmniej jedno wskazane zjawisko rynkowe | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i zinterpretować co najmniej dwa wskazane zjawiska rynkowe | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać i zinterpretować co najmniej trzy wskazane zjawiska rynkowe, właściwie wyciąga wnioski | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać i zinterpretować co najmniej trzy wskazane zjawiska rynkowe, właściwie wyciąga wnioski, i potrafi wskazać korzyści spowodowane takimi zjawiskami | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozpoznaje i interpretuje co najmniej trzy wskazane zjawiska rynkowe, właściwie wyciąga wnioski, i potrafi wykazać korzyści ekonomiczne jakie można osiagnąć w wynku występowania tych zjawisk | |
E_1A_D1/7_U02 Student potrafi w praktyce obliczać podstawowe, najważniejsze wskaźniki rynku finansowego | 2,0 | Student nie ma umiejętności obliczania wskaźników rynkowych ani nie potrafi ich interpretować |
3,0 | Student potrafi obliczyć co najmniej dwa wskaźniki rynku kapitałowego i właściwie wyciaga wnioski na podstawie wyników uzyskanych z co najmniej jednego wskaźnika | |
3,5 | Student potrafi obliczyć co najmniej dwa wskaźniki rynku kapitałowego i właściwie wyciaga wnioski na podstawie uzyskanych wyników | |
4,0 | Student potrafi obliczyć co najmniej dwa wskaźniki rynku kapitałowego i właściwie wyciaga wnioski na podstawie uzyskanych wyników | |
4,5 | Student potrafi obliczyć co najmniej trzy wskaźniki rynku kapitałowego i właściwie wyciaga wnioski na podstawie uzyskanych wyników | |
5,0 | Student bardzo dobrze oblicza co najmniej trzy wskaźniki rynku kapitałowego i właściwie wyciaga wnioski na podstawie uzyskanych wyników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/7_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiesław Dębski, Rynek finansowy i jego mechanizmy - podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa, 2007, IV
- Jan Czekaj, Rynki, instrumnety i instytucje finansowe, PWN, Warszawa, 2008
- Witold Bień, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszawa, 2001
- Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, metody oceny, analiza z uwzględnieniem światowego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa, 2011, II
- Bogumił Bernaś red., Finanse międzynarodowe, PWN, Warszawa, 2006
- Krzysztof Jajuga, Teresa Jajuga, Inwestycje. Instrumnety finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inzynieria finansowa, PWN, Warszawa, 2006, III
- Marcin Kalinowski red., Rynki finansowe w warunkach kryzysu, CeDeWu, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Urszula Banaszczak-Soroka, Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, PWN, Warszawa, 2008
- Katarzyna Gabryelczyk red., Nowe usługi finansowe, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Wioletta Nawrot, Exchange-Traded Funds (ETF) - nowe produkty na rynku funduszy inwestycyjnych, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Wioletta Nawrot, Rynek kapitałowy i jego rozwój, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Adam Jagielnicki, NewConnect - nowa szansa na duże zyski, Onepress, Gliwice, 2009
- Marcin Kalinowski, Michał Pronobis (red. naukowa), Innowacje na rynkach finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2010