Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań rynkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-P-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-P-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-P-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-P-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-P-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-P-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-P-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-P-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-P-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-P-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W14, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W15S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11C-1T-P-2, T-P-1M-1, M-2S-1, S-3
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W06S1A_W06C-1T-P-4, T-P-6, T-P-2M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U01, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K10, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-1T-P-4, T-P-3, T-P-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 2001
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004
  3. Kędzior Z., Karcz K., Baedania marketingowe w praktyce- seria: Marketing bez tajemnic, PWE, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne (wybór tekstów), Ossolineum, Wrocław, 1983
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-P-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-P-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-P-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-P-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-P-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-P-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-P-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-P-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-P-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-P-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W01Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-P-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-P-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W02Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-P-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-P-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-P-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-P-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-P-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
T-P-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-P-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-P-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.
T-P-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
T-P-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0