Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy demografii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Źródła i zakres informacji demograficznej. | 3 |
T-P-2 | Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych. | 3 |
T-P-3 | Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego). | 5 |
T-P-4 | Demograficzne starzenie się populacji. | 5 |
T-P-5 | Ruch naturalny ludnosci. | 4 |
T-P-6 | Struktura gospodarstw domowych. | 4 |
T-P-7 | Syntetyczne miary reprodukcji ludności. | 2 |
T-P-8 | Ruch wędrówkowy ludności | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 22 |
A-P-2 | Studia literaturowe. | 14 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu. | 22 |
A-P-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu projektu. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O7/1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-6, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2, S-1 |
E_1A_O7/1_W02 Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności. | E_1A_W06, E_1A_W07 | S1A_W06 | C-1, C-2 | T-P-6, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O7/1_U01 Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | E_1A_U12, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U09 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U08 | C-1, C-2 | T-P-6, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O7/1_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-2 | T-P-6, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O7/1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz nie zna definicji podstawowych kategorii demograficznych. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje wybranych kategorii demograficznych. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicji wiekszości kategorii demograficznych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje kategorii demograficznych. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna dobrze definicje kategorii demograficznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna bardzo dobrze definicje kategorii demograficznych. | |
E_1A_O7/1_W02 Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności. | 2,0 | Student nie zna metod analizy demograficznej. |
3,0 | Student zna dostatecznie wybrane metody analizy demograficznej. | |
3,5 | Student zna dośc dobrze wybrane metody analizy demograficznej. | |
4,0 | Student zna dobrze wybrane metody analizy demograficznej. | |
4,5 | Student zna dobrze wszystkie metody analizy demograficznej. | |
5,0 | Student zna bezbłędnie wszystkie metody analizy demograficznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O7/1_U01 Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
3,5 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O7/1_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie demograficzne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większość metod analizy demograficznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników. |
Literatura podstawowa
- Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
- Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
- Augustyniak A., Statystyka opisowa z elementami demografii, Wydawca Ars boni et aequi, Poznań
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Statystyczna analiza aktywnosci turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Pociecha J. (red.), Ekonomiczne konsekwencje osiagania wieku emerytalnego przez generacje powojennego wyżu demograficznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003