Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów i wyników | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z różnymi odmianami rachunku kosztów |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów |
C-5 | Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie |
C-6 | Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności |
C-7 | Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów |
C-8 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja kosztów | 2 |
T-L-2 | Pomiar i wycena kosztów | 6 |
T-L-3 | Ewidencja kosztów w wariancie uproszczonym i rozwiniętym | 4 |
T-L-4 | Rozliczanie kosztów w czasie | 2 |
T-L-5 | Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej | 3 |
T-L-6 | Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży | 3 |
T-L-7 | Tradycyjne metody kalkulacji kosztów | 4 |
T-L-8 | Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach | 4 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów | 1 |
T-W-2 | Istota i klasyfikacja kosztów | 2 |
T-W-3 | Odmiany rachunku kosztów | 2 |
T-W-4 | Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów | 2 |
T-W-5 | Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie | 2 |
T-W-6 | Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności | 2 |
T-W-7 | Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych | 2 |
T-W-8 | Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 20 |
80 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia problemowe, w tym z uzyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/Egzamin w formie pisemnej |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/6_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-4, S-1 |
E_1A_D11/6_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | E_1A_W10, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08 | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-4, S-1 |
E_1A_D11/6_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | E_1A_W08, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-4, C-5, C-7, C-6 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/6_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | E_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U05 | C-2 | T-L-1 | M-4 | S-4, S-1, S-3 |
E_1A_D11/6_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczy oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | E_1A_U06, E_1A_U02 | S1A_U02, S1A_U05 | C-4, C-5, C-7, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4 | M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D11/6_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_1A_U11, E_1A_U06, E_1A_U02 | S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07 | C-8 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/6_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-5, C-7, C-8, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4 | M-4 | S-4, S-2, S-3 |
E_1A_D11/6_K02 Student posiada zdolność pracy zespołowej | E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-4, C-5, C-7, C-8, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4 | M-4 | S-4, S-1, S-2 |
E_1A_D11/6_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_1A_K06 | S1A_K07 | C-5, C-7, C-8, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/6_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
E_1A_D11/6_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | 2,0 | Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone. Wybór danej odmiany rachunku kosztów uzasadnia. | |
E_1A_D11/6_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | 2,0 | Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego. |
3,0 | Student zna niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/6_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty oraz dokonać ich charakterystyki. | |
5,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty i dokonać ich charakterystyki oraz podać przykłady. | |
E_1A_D11/6_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczy oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | 2,0 | Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu. |
3,0 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
3,5 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
4,0 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
4,5 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
5,0 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu, a także umie powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym. | |
E_1A_D11/6_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne. | |
4,5 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/6_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej. |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych. | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. | |
E_1A_D11/6_K02 Student posiada zdolność pracy zespołowej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy w zespole. |
3,0 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
3,5 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,5 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
5,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór. | |
E_1A_D11/6_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
- Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, PWE, Wrocław, 2010
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Nowak E., Wierzbinski M., Rachunek kosztow: modele i zastosowanie, PWE, Warszawa, 2011
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003