Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Idea integracji Europejskiej2
T-A-2Instytucje UE.4
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE2
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.1
T-A-6Kierunki rozwoju UE2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zajęć9
A-A-2studiowanie literatury6
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
E_2A_W08S2A_W07C-1T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3S-2
E_2A_C01_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
E_2A_W02S2A_W02C-1T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-2
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_2A_W02S2A_W02C-1T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K04S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
E_2A_C01_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. Nowak A., Milczarek D, Europeistyka w zarysie, Warszawa, 2006
  2. Barcz J., Kawecka - Wyrzykowska E., Michałowska - Gorywoda K, Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  3. E. Oziewicz, Przemiany we współczesnej gospodarce Światowej, PWE, Warszawa, 2006
  4. Pszczółka I, EURO a integracja europejskich rynków finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2006
  5. Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008
  2. Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Idea integracji Europejskiej2
T-A-2Instytucje UE.4
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE2
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.1
T-A-6Kierunki rozwoju UE2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zajęć9
A-A-2studiowanie literatury6
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C01_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C01_W02Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C01_W03Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C01_U01analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C01_K01pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu