Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rozwoju regionalnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zasad analizy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura | 3 |
T-A-2 | Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy) | 2 |
T-A-3 | Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych | 2 |
T-A-4 | Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki | 2 |
T-A-5 | Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie | 2 |
T-A-6 | Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa | 2 |
T-A-7 | Metody prezentacji wyników analizy | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnicto w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Budowa projektu badań rozoju regionalnego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda programowana / analiza obiektów |
M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda praktyczna / metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu analizy regionu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O10_W01 Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego | — | — | C-1 | — | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_O10_W02 student zna metody analizy procesów społeczno-ekonomiczych | — | — | C-1 | — | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych. | E_2A_U17 | S2A_U03, S2A_U09, S2A_U10 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%. | |
4,5 | Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy. |
Literatura podstawowa
- Bański J, Typy obszarów funkcjonalnych w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa, 2009
- Filipiak B., Kogut M., Szewczuk A., Zioło M, Rozwój lokalny i regionalny. Uwarunkowania, finanse, procedury, Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
- Malaga K., Kliber P, Konwergencja i nierówności regionalne w Polsce w świetle neoklasycznych modeli wzrostu, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2007
- Strahl D., Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Karmowska G., Dywergencja czy konwergencja. Studium duoregionu Pomorze, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza porównawcza rozwoju regionalnego Polski wschodniej i zachodniej., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014, 347
- Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
- Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza rozwoju gospodarki przestrzennej na obszarach wiejskich Pomorza Zachodniego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIV z. 4, 2013
- Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego