Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rozwoju regionalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zasad analizy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura3
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)2
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych2
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki2
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie2
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa2
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnicto w zajęciach15
A-A-2Budowa projektu badań rozoju regionalnego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowana / analiza obiektów
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu analizy regionu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_W01
Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
C-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_O10_W02
student zna metody analizy procesów społeczno-ekonomiczych
C-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
E_2A_U17S2A_U03, S2A_U09, S2A_U10C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Literatura podstawowa

  1. Bański J, Typy obszarów funkcjonalnych w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa, 2009
  2. Filipiak B., Kogut M., Szewczuk A., Zioło M, Rozwój lokalny i regionalny. Uwarunkowania, finanse, procedury, Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
  3. Malaga K., Kliber P, Konwergencja i nierówności regionalne w Polsce w świetle neoklasycznych modeli wzrostu, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2007
  4. Strahl D., Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Karmowska G., Dywergencja czy konwergencja. Studium duoregionu Pomorze, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza porównawcza rozwoju regionalnego Polski wschodniej i zachodniej., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014, 347
  3. Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
  4. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza rozwoju gospodarki przestrzennej na obszarach wiejskich Pomorza Zachodniego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIV z. 4, 2013
  5. Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura3
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)2
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych2
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki2
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie2
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa2
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnicto w zajęciach15
A-A-2Budowa projektu badań rozoju regionalnego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O10_W01Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-1Metoda programowana / analiza obiektów
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu analizy regionu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O10_W02student zna metody analizy procesów społeczno-ekonomiczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-1Metoda programowana / analiza obiektów
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu analizy regionu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / analiza obiektów
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu analizy regionu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.