Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zespoły ludzkie w organizacjach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zespoły ludzkie w organizacjach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definicja, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach2
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole4
T-A-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji3
T-A-4Monitoring i informacje zwrotne2
T-A-5Relacje pomiędzy członkami zespołów odgrywających role4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie pracy na temat efektywnie działającego zespołu w wybranej organizacji9
A-A-3Przygotowanie do testu z omawianych zagadnień na zająciach5
A-A-4Rozwiązanie testu z zagadnień poruszanych na zajęciach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena raportu z pracy grupowej podczas audytoriów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów w wybranej organizacji
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
E_2A_W04, E_2A_W13S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-3
E_2A_O24_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie.
E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W13S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
E_2A_U01, E_2A_U03S2A_U01, S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07C-2T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-1, S-3, S-2
E_2A_O24_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
E_2A_U01, E_2A_U03S2A_U01, S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
E_2A_K02, E_2A_K09S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O24_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie.
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O24_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
2,0
3,0Student rozumie ideę pracy zespołowej i podejmuje współpracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gellert M., Nowak C., Zespół, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Miller D., Zespoły, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Harvard Business Essentials seria, Stwórz zespół z ikrą, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa, 2006
  2. Belbin M., Nie tylko zespół, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definicja, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach2
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole4
T-A-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji3
T-A-4Monitoring i informacje zwrotne2
T-A-5Relacje pomiędzy członkami zespołów odgrywających role4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie pracy na temat efektywnie działającego zespołu w wybranej organizacji9
A-A-3Przygotowanie do testu z omawianych zagadnień na zająciach5
A-A-4Rozwiązanie testu z zagadnień poruszanych na zajęciach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O24_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
Treści programoweT-A-1Definicja, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów w wybranej organizacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O24_W02W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
Treści programoweT-A-1Definicja, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-A-5Relacje pomiędzy członkami zespołów odgrywających role
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
S-2Ocena formująca: Ocena raportu z pracy grupowej podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O24_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole.
Treści programoweT-A-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-A-5Relacje pomiędzy członkami zespołów odgrywających role
T-A-4Monitoring i informacje zwrotne
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów w wybranej organizacji
S-2Ocena formująca: Ocena raportu z pracy grupowej podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O24_U02W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole.
Treści programoweT-A-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-A-4Monitoring i informacje zwrotne
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów w wybranej organizacji
S-2Ocena formująca: Ocena raportu z pracy grupowej podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O24_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole.
Treści programoweT-A-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji
T-A-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-A-5Relacje pomiędzy członkami zespołów odgrywających role
T-A-4Monitoring i informacje zwrotne
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy na temat sprawnie działających zespołów w wybranej organizacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie ideę pracy zespołowej i podejmuje współpracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0