Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa

Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość budżetowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowana rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości budżetowej
W-2Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-2Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST5
T-A-2Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP2
T-A-3Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym8
T-A-4Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe5
T-A-5Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie3
T-A-6Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian2
T-A-7Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu. Analiza problemów ewidencyjnych60
A-A-3Przygotowanie prezentacji i opanownie problematyki objętej tematyka zajęć. Przygotowanie sie do zaliczenia60
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności/ocena prezentowanych przez Słuchaczy rozwiązań problemów ewidencyjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C09_W01
Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
RB_10-_W01, RB_10-_W02, RB_10-_W03C-1, C-2T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C09_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
RB_10-_U01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C09_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
RB_10-_K01, RB_10-_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C09_W01
Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
2,0Student nie zna zasad dokumentacji i ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP
3,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP, nie zawsze jego objaśnienia są kompletne
4,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne
4,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomość relacji między informacjami księgowych ze sprawozdaniami
5,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanych w sprawozdaniu z zapisami księgowymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C09_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i z reguły prawidłowo je interpretuje
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, a jego rozwiązania są zwykle prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością oraz je interpretuje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C09_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014
  2. Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
  3. ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. 2013, poz. 289), 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST5
T-A-2Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP2
T-A-3Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym8
T-A-4Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe5
T-A-5Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie3
T-A-6Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian2
T-A-7Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu. Analiza problemów ewidencyjnych60
A-A-3Przygotowanie prezentacji i opanownie problematyki objętej tematyka zajęć. Przygotowanie sie do zaliczenia60
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C09_W01Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W02Zna zasady i regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W03Zna podstawowe techniki rachunkowości, w tym rachunku kosztów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-2Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-1Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST
T-A-7Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium
T-A-2Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-A-4Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-A-3Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym
T-A-5Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-A-6Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności/ocena prezentowanych przez Słuchaczy rozwiązań problemów ewidencyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad dokumentacji i ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP
3,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP, nie zawsze jego objaśnienia są kompletne
4,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne
4,5Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomość relacji między informacjami księgowych ze sprawozdaniami
5,0Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanych w sprawozdaniu z zapisami księgowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C09_U01Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_U01Potrafi korzystać z planów kont i rozwiązać określony problem ewidencyjny w tym w zakresie rozliczeń
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-2Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-1Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST
T-A-2Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-A-3Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym
T-A-4Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-A-5Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-A-6Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-A-7Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności/ocena prezentowanych przez Słuchaczy rozwiązań problemów ewidencyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i z reguły prawidłowo je interpretuje
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, a jego rozwiązania są zwykle prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością oraz je interpretuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C09_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
RB_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-2Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
Treści programoweT-A-1Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST
T-A-2Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP
T-A-3Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym
T-A-4Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe
T-A-5Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie
T-A-6Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian
T-A-7Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności/ocena prezentowanych przez Słuchaczy rozwiązań problemów ewidencyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości